Článek
Úsporu má zvýšit i využití fotobuněk, městská firma je nyní zkouší na Svitavském nábřeží. Informovala o tom v tiskové zprávě. V Brně je osazeno veřejným osvětlením přibližně 30 kilometrů cyklostezek, jde téměř o tisícovku lamp.
„Při obnově i budování nového osvětlení cyklostezek v posledních sedmi letech instalujeme pouze moderní LED svítidla. Ta jsou výrazně šetrnější nejen v kontextu spotřeby elektrické energie, ale díky ‚teplejší‘ chromatičnosti také k přírodě. Nejvíce LED svítidel je na cyklostezce u Anthroposu a dále v městských částech Brno-střed a Komín,“ uvedl vedoucí Odboru veřejného osvětlení a dispečinku TSB Dušan Piják.
Výměnu starších sodíkových žárovek za nová svítidla plánují technické sítě až v dalších letech, osvětlení cyklostezek v Brně vznikalo v posledních 20 letech, a je tak zatím v dobrém stavu.
Na nejnovější cyklostezce mezi Anthroposem a ulicí Kamenná je instalováno 80 lamp s LED osvětlením a příkonem 0,922 W. Ani starší osvětlení ale podle Pijáka není příliš energeticky náročné. „Vzhledem k šíři cyklostezek se zde používají nižší stožáry, většinou sadové, s výškou do pěti metrů. Navíc je zde požadováno osvětlení nižší intenzity než na běžných komunikacích. Optika zvolených svítidel zde umožňuje umístění stožárů poměrně daleko od sebe. Jde až o šestinásobek jejich výšky, přičemž běžně je to zhruba čtyřnásobek,“ uvedl Piják.
Technické sítě Brno ale zkoušejí další způsob, jak by bylo možné při osvětlování cyklostezek ušetřit. Jednou z možností je například použití fotobuněk, které nyní společnost testuje na některých úsecích Svitavského nábřeží. „Fotobuňky by umožnily svítit jen v případě, že se po cyklostezce někdo pohybuje. Standardně totiž cyklostezky fungují v letním a zimním režimu, kdy svítí od ranních hodin stejně jako městské veřejné osvětlení a zhasínají o půlnoci, potažmo ve 22:00 hodin,“ doplnil vedoucí odboru.