Článek
Vyškovská radnice o tom informovala na svém webu. Cukrovarská dráha by měla propojit sedm obcí, zhruba bude kopírovat cukrovarskou vlečku, po které se svážela řepa do vyškovského cukrovaru. Stát má přes 90 milionů korun.
Cyklostezka by měla propojit Bohdalice-Pavlovice, Kozlany, Kučerov, Rostěnice, Hlubočany a Lysovice s Vyškovem, obce na akci získaly dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „Když odečteme neuznatelné náklady, s dotací úspěšné obce se mají na letošní zbývající sumě podílet částkou přesahující sedm milionů. Jihomoravský kraj má vypsaný dotační titul na spolufinancování cyklostezek, pokud obce dosáhnou na peníze ze zmiňovaného státního fondu. Peníze získaly, ale chybí jim 15 procent k dofinancování, což je pro ně pořád výrazná zátěž,“ uvedl místostarosta Vyškova Roman Celý (KDU-ČSL).
Na konci léta podle něj jednali starostové obcí s náměstkem hejtmana Janem Zámečníkem (KDU-ČSL) o možnosti pomoci ze strany Jihomoravského kraje. Bez krajské podpory by výstavba, i přes získání státních dotací, byla pro obce podle místostarosty téměř neuskutečnitelná. „Zářijový podpis memoranda pro starosty obcí, se kterými jsme se do přípravy před třemi lety pustili, představuje jakousi záruku, že peníze dostanou a že s nimi mohou počítat,“ uvedl Celý.
Cyklostezka bude napojená na část už postavené stavby v katastrálním území Kozlan. Zhruba ve stejné dráze tak bude kopírovat cukrovarskou vlečku, po které se svážela řepa do vyškovského cukrovaru. Délka trasy ve vyškovském katastrálním území je téměř 3,5 kilometru, pak následuje katastr Hlubočan. Celková délka dráhy je 12 kilometrů. Město na jaře začalo budovat dvě ze čtyř vyškovských částí, u kterých vědělo, že na ně dotace nezíská. Dělníci před začátkem letních prázdnin položili novou obrusnou asfaltovou vrstvu od ulice V Brňanech, okolo zahrad po rybník Kačenec. Celkově šlo o víc než 900 metrů, investice překročila 2,4 milionu korun. Následovat má další část, u které se ale počítá s lokálním vyspravením. Vede od hráze rybníka přes účelovou komunikaci Ředitelství silnic a dálnic ČR k nadjezdu nad D1 a pokračuje souběžně s dálnicí směrem na Hlubočany.
S posledním, nejnáročnějším úsekem po mostek přes Hlubočanský potok, který je technicky nejkomplikovanější, pomůže státní dotace. „Neměří ani 700 metrů, ale zatímco v jiných úsecích na stávající podklad přidáváme další vrstvu, tady začneme od základu. Státní fond má jasně nastavené podmínky, které musíme samozřejmě splnit,“ uvedl Celý.