Článek
Obyčejná jednorázová jízdenka na 45 minut stojí v Brně 25 korun. Univerzální jízdenka vznikla kvůli tomu, že od středy zdražuje jízdné na jižní Moravě s výjimkou Brna a dosavadní univerzální jízdenka za 156 korun bude stát 180 korun. Generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek dnes na briefingu řekl, že podnik chtěl zachovat možnost jezdit za stejnou cenu.
Cestující, kteří nemají předplatní jízdenku a jezdí pravidelně, univerzální jízdenku využívají. „Vznikla krátce po vzniku Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje a byla původně myšlena víc pro krajské cesty, ale díky ceně si ji oblíbili i lidé v Brně,“ poznamenal vedoucí tarifního oddělení Vít Prýgl. Novou papírovou jízdenku si mohou lidé koupit na předprodejních místech dopravního podniku i v trafikách a tradičních předprodejních místech. Nebude ji možné vzhledem k velikosti koupit v automatu.
Jízdenka nebude mít svoji elektronickou alternativu. „Už téměř polovina cestujících, kteří využívají jednorázové jízdenky, využívají službu Pípni a jeď, tedy nákup platební kartou přímo ve voze, a dalších 15 procent si kupuje SMS jízdenky. Ale my stojíme i o konzervativnější cestující, kteří si chtějí kupovat papírové jízdenky. A chtěli jsme, aby i oni mohli mít stále bezkonkurenčně nejlevnější jízdenku,“ řekl Havránek.
Cestující, kteří složenou jízdenku používají jako kombinaci pro cestu z Brna do regionu, tak mohou použít buď krajskou jízdenku za 180 korun, nebo zkombinovat pro brněnské zóny novou brněnskou jízdenku a krajskou. „Ale kombinaci asi moc lidí používat nebude,“ připustil Prýgl.
Zatímco kraj přistoupil ke zdražení jízdného, protože se naposledy zdražovalo od začátku roku 2012 a pro současný rozpočet už byly tržby příliš nízké, Brno se rozhodlo nezdražovat a poslat letos dopravnímu podniku nejvyšší finanční kompenzaci 2,75 miliardy korun. Díky tomu podnik doufá, že by se letos mohl počet cestujících a tržby z jízdného vrátit na předcovidovou úroveň. Po propadu v letech 2020 a 2021 byly loni tržby o 43 milionů korun nižší než v roce 2019. V letech 2015 až 2019 se tržby držely kolem 970 milionů korun. „Letošní vývoj tržeb a počtu cestujících zatím nechceme komentovat a počkáme si na vyhodnocení delšího období. Leden byl dobrý,“ poznamenal Havránek.