Hlavní obsah

Brněnský veletrh obytných vozů a karavanů láká na dobrodružné cestování

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Letošní dvacátý ročník veletrhů obytných vozů a karavanů Caravaning Brno zabere rekordních 20 tisíc metrů čtverečních výstavní plochy. Rozsah a obsazenost akce reflektuje vysokou poptávku po obytných autech a karavanech.

Článek

„Nenaplnily se obavy ze snížené kupní síly lidí,“ řekl dnes novinářům za Veletrhy Brno Petr Maliňák. Novinkou je hala G1 zaměřená na dobrodružnější cestování. Přinese i doprovodný program s přednáškami z Gruzie či Íránu.

Minulý rok veletrhy navštívilo 23 tisíc lidí. „Po loňském úspěšném roce jsme měli trochu obavy ohledně ekonomické situace, ale naštěstí se nenaplnily. Letošní Caravaning je rekordní ve všech měřitelných údajích. Návštěvníci mohou očekávat tři pavilony věnované výhradně obytným vozům a cestování s nimi. Úplně poprvé se rozšíří i do pavilonu G1, kde jsme připravili tzv. adventure hall. Navazuje na zájem z předchozích let o dobrodružné a off-road cestování,“ sdělil Maliňák.

Zájem je podle něj také o Caravan park. Přihlásilo se 300 lidí, kteří na veletrhy zavítají ve vlastních obytných vozech a budou chtít zůstat přes noc. Rekordní je i počet přihlášených karavanů určených pro bazar, vozů je 100.

V pavilonech P, F a G1 se představí více než 100 vystavovatelů. V největším pavilonu P návštěvníci najdou tradiční známé značky obytných vozů a karavanů nejrůznějších typů a velikostí. Pavilon F bude opět hostit vozy z prémiového segmentu. V hale G1 najdou nadšenci do dobrodružství minikaravany, střešní stěny, kempingové vestavby či expediční a off-road vozidla.

Organizátoři reagují na stále rostoucí poptávku po obytných vozech. „Očekával se propad prodejů, ale to se nestalo. Za posledních 10 let počet obytných aut a karavanů vzrostl asi čtyřikrát. Letos je v Česku registrovaných asi 70 tisíc obytných aut. Pořád se ale na tuto oblast nedíváme z pohledu ekonomického přínosu, byť třeba v Německu cestování karavany loni přineslo do rozpočtu přibližně 18 miliard eur (asi 440 miliard korun),“ sdělil za Asociaci kempování a karavaningu Jan Bordovský.

Letošní Caravaning se uskuteční od 2. do 5. listopadu, souběžně s veletrhy cestovního ruchu Go a Regiontour, které budou umístěné v pavilonu G2. Ty se naopak po covidové pauze zmenšily. Zájem krajů a měst o vlastní expozici se výrazně snížil i kvůli rozpočtům. „Podařilo se ale zajistit bohatý doprovodný program a zúčastní se také docela hodně cestovních kanceláří, což nás překvapilo. Zprvu to vypadalo, že s ohledem na požáry a podobně veletrhy nebudou řešit,“ řekl Maliňák. Z cestovních kanceláří vystavuje třeba německá ETI specializovaná na Egypt nebo CK Pangeo tours, která pořádá zájezdy hotelbusy.

Veřejnost poprvé čekají dva samostatné doprovodné programy. Velké pódium v pavilonu P představí zajímavé cestopisy i technické rady. Nevšední zážitky nabídne tradiční cestovatelský festival Go Kamera. Chystá řadu známých cestovatelů, jako je Jiří Kolbaba, Jakub Vágner či zahraniční reportéři České televize Jakub Szántó a Miroslav Karas. Doprovodný program v hale G1 nabídne kromě jiného besedy o Gruzii, Arménii a Íránu. Cestovatelé tam představí své rady a zkušenosti. Lákadlem je také influencer Pepa Vrtal neboli Fotr na tripu.

Doporučované