Článek
Díky ní bude možné vjíždět do vozovny od Bystrce. Dosud musely tramvaje jet na Mendlovo náměstí a tam se otáčet. „Ročně tak podnik uspoří na provozních nákladech statisíce až jednotky milionů korun,“ řekl dnes novinářům generální ředitel podniku Miloš Havránek.
Stavba měla začít už před rokem, ale podnik musel projekt přepracovat, aby u smyčky mohla vzniknout zastávka, z níž lidé dojdou do multifunkční haly. Město chce halu za 4,4 miliardy korun začít stavět už letos, přestože se za poslední rok nenašel nikdo, kdo by ji chtěl provozovat.
Dopravnímu podniku se podařilo získat na stavbu dotaci z operačního programu Doprava. „Část však musíme zaplatit z vlastních peněz, protože jižní Morava je tzv. rozvinutý region, což znamená, že se dotace krátí. Podobně to bylo s nákupem tramvají 45T, které musíme ze 30 procent zaplatit ze svého,“ uvedl Havránek.
Na běžný provoz tramvají nebude mít stavba téměř žádný vliv. Chystají se pouze víkendové či prázdninové výluky, během nichž se bude smyčka napojovat na trať vedoucí podél vozovny.
Pisárecká vozovna existuje již více než 150 let a fungovala už v době provozu koňské tramvaje. Od roku 2015 prochází modernizací a přestavbou. V první etapě se výrazně rozšiřovalo kolejiště, což usnadnilo obsluhu areálu. Ve druhé etapě se stavěla nová hala denního ošetření a očisty s myčkou a moderními technologiemi na kontrolu výzbroje tramvají, kol či soukolí. Zastřešil se také prostor mezi původní a novou halou.
Smyčka je třetí etapou a v roce 2025 či později by mohla následovat poslední etapa, která zahrnuje kompletní zastřešení odstavné plochy ve východní části a stavbu protihlukové stěny k ulici Hlinky. „O té ale ještě vedeme diskuze,“ připomněl Havránek.