Článek
Mimořádně vysoké ceny elektřiny postihují i dopravní podniky, které provozují tramvaje či trolejbusy. Už nyní je zřejmé, že příští rok brněnský dopravní podnik zastaví investice do obnovy vozového parku a patrně i do modernizace tratí.
„Letos platíme fixovanou cenu 4800 korun za MWh, ročně spotřebujeme 60.000 MWh. Když jsme dělali v květnu kalkulaci, počítali jsme s cenou 7000 korun, ale teď je 17.000 korun a cena pořád roste,“ řekl generální ředitel podniku Miloš Havránek. Město už má letos vytvořený rezervní fond, z kterého městským společnostem a organizacím kompenzuje rostoucí ceny energií. S tím, jak ceny rostou a pokud by byly na současné úrovni, nebude ve fondu na kompenzace dost peněz. Havránek už podle svých slov radní informoval, že bude dopravní podnik potřebovat víc peněz a vedení města se snaží jednat i s vládou, aby tuto situaci řešila.
Zmínil možnost provozních úspor, tedy menšího dopravního výkonu při proškrtání spojů, které využívá málo lidí, to podle něj ale tak extrémní ceny elektřiny, jaké nyní jsou, nevyřeší.
„A představa, že vůbec od 1. ledna nevyjedeme, je ještě horší, než že budeme za jednu MWh platit 20.000 korun,“ poznamenal. Podle něj ale musí přijít národní či celoevropské systémové řešení. „Problém nemáme jen my, ale mají ho úplně všichni. Otázka je, jaký je strop cen. Tohle nejsou reálné ceny. Jsme ve válce a trh nefunguje. Ve válce nemůže fungovat trh,“ řekl Havránek.