Článek
Délka průměrné jízdy byla 16 minut a přibylo skoro 10 000 nových uživatelů takzvaného bikesharingu, tedy sdílení kol. Nejčastějším cílem byl park Lužánky, kola ale také hodně využívali lidé pracující ve velkých centrech jako Vlněna, Zbrojovka nebo Spielberg Office.
Pilotní podpora využití sdílených kol trvala v Brně od 11. dubna do 30. září. Nyní město zveřejnilo vyhodnocení. Využití sdílených kol kopírovalo obvyklé dopravní chování. Zájemci službu využívali především ráno a poté ve špičce na přelomu odpoledne a večera, kdy počet výpůjček dosahoval maxima. Více se jezdilo v pracovní dny, špička připadla na středu.
„Nejvíce lidé mířili k parku Lužánky, kde loni na podzim vzniklo jedno z prvních virtuálních parkovacích míst. Potvrdilo se tedy, že jejich rychlé vytvoření v lokalitách s vysokou poptávkou po sdílených kolech á smysl,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS). Virtuální parkovací místo je místo například na chodníku označené piktogramem pro možné odkládání kol, není tam ale možné umístit stojan a není oficiálním parkovacím místem.
Průměrná jízda byla 16 minut. „Jsem ráda, že jsme při přípravách nezvolili model patnáctiminutových výpůjček jako například v Praze. Překvapivé bylo, že téměř v celém období neustále počet jízd rostl, nejvíce v srpnu, v září byla čísla nižší pravděpodobně vlivem nepříznivého počasí,“ řekla Vaňková.
Po ukončení projektu vyplnilo dotazník asi 700 respondentů. „Polovina jezdila na sdílených kolech i před zahájením podpory ze strany města, takže bezplatné využití nebylo zásadní motivací a hodlají tento způsob využívat nadále. Kdo začal s bikesharingem až při jízdě zdarma, nemá většinou v plánu pokračovat, když se bude služba platit,“ řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Podle něj se ukázalo, že je potřeba zlepšovat infrastrukturu pro cyklisty, což byl nejhůře hodnocený faktor a zároveň bariéra pro používání sdílených kol v častější formě. Město také využije seznam tipů, kam by šlo kola po ukončení jízdy odkládat.