Článek
Je to součást investice za 72 milionů korun, do níž spadají i vylepšený informační systém na zastávkách nebo modernější dispečink. Elektronicky včetně sms jízdenek prodá podnik 30 procent všech jízdních dokladů.
V únoru se prodalo díky platbě kartou 11 procent všech jízdenek, což bylo 26 tisíc kusů, v březnu asi 33 tisíc jízdenek. „Má to rozhodně rostoucí tendenci. Systém se osvědčuje, je tam strmý nárůst. Po třech měsících prodáváme zhruba patnáct procent veškerého jízdného ve vozidlech,“ řekl ředitel podniku Slavoj Dolejš.
Nejvíc jízdenek se stále prodává v automatech, dále v trafikách. Elektronicky lze lístek koupit také pomocí sms nebo mobilní aplikace Sejf. Jízdné je jednotné - 20 korun.
Platba kartou je součástí větší investice, která zahrnuje i lepší přenosy dat nebo digitální rádiovou síť. Dopravní podnik bude také díky ní moci letos lépe sčítat počet cestujících. Ve třetině vozů má podnik senzory, které evidují, kolik lidí nastoupí a vystoupí.
Předloni klesly budějovickému dopravnímu podniku kvůli koronaviru tržby z jízdného meziročně o 24 procent na 89,7 milionu korun. Zisk po zdanění byl nižší téměř o 84 procent, 1,6 milionu. Cestujících v roce 2020 ubylo o 8,4 procenta, když v roce 2019 jich firma přepravila rekordních 67,4 milionu. Vyplývá to z výročních zpráv podniku, jenž je městskou společností.
Historie MHD v Českých Budějovicích sahá do roku 1909. Dopravní podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů, které jezdí na 24 linkách. Obsluhují téměř 400 zastávek. Najedou ročně asi 5,5 milionu kilometrů.