Článek
Kraj převzal výstavbu tunelu od města České Budějovice a vrátil se k původní alternativě, která má vést silnici pod nádražím přímější cestou. Odhadované náklady jsou přibližně 2,5 miliardy korun, tunel by mohl pak mohl sloužit dopravě od roku 2028.
„Navržená varianta se ukazuje jako nejlepší možná. Kromě toho, že se vracíme k přímé, a tudíž levnější variantě, podařilo se navíc vyhnout jeho vyústění v Dobrovodské ulici. Nebude proto nutné přistupovat k demolici domů a vyhneme se i navýšení dopravní zátěže v této oblasti,“ uvedl hejtman.
České Budějovice odstoupily od přímé trasy a v roce 2014 navrhly takzvanou esovitou variantu podjezdu, která se však později ukázala jako komplikovaná. Proto se loni kraj vrátil k původní alternativě. „Intenzivně jednáme se Správou železnic, abychom výstavbu podjezdu zkoordinovali s jejich projektem výstavby nádražního podchodu tak, aby nedocházelo k omezování cestujících zbytečnými železničními výlukami a obě stavby se také zbytečně neprodražovaly,“ řekl Kuba.
Tunel pod nádražím by měl propojit jeden ze sjezdů z dálnice D3 s centrem města. Město ho tunel zprovoznit zároveň s dálničním obchvatem. Tunel bude součástí takzvané zanádražní komunikace. Její velká část je už v provozu, měla by odklánět z centra tranzitní dopravu.
Kuba uvedl, že studie projektu bz mohla být dokončena v polovině roku 2022. Celková doba projektování pak bude dva roky.