Článek
Kvůli inflaci musely přívozy zdražovat. Za cestu po vodě mezi Dolní Vltavicí a Kyselovem zaplatí turista 40 korun, loni to bylo o pět korun méně. O stejnou částku zvýšil tarif přívoz z Frymburka do Frýdavy, kdy jedna cesta stojí 25 korun. Obě trasy už jsou v provozu.
Na vodě ještě není přívoz zajišťující přepravu na trase z Horní Plané do Bližší Lhoty. Aktuálně se rekonstruuje. Oprava začala loni v říjnu a je nejnáročnější za celou dobu jeho existence. „Přesný termín spuštění na vodu zatím nemáme. Na lodi právě probíhá montáž pohonů a vybavení. Chtěli bychom zahájit provoz na konci května,“ řekl ČTK vedoucí hospodářsko-správního odboru Horní Plané Petr Tahotný. Dodal, že i za tuto cestu zaplatí pasažéři nepatrně více. Loňská cena se z 15 korun zvýšila na 20 Kč.
Podle předsedy Turistického spolku Lipenska Jiřího Mánka je zdražování trend, který zasáhl i lodní dopravu. „Zdražují se všechny vstupy jako například energie nebo pohonné hmoty, což se musí promítnout do cen. Ale na Lipensku tím podnikatelé nechtějí odradit turisty, proto jsou ty růsty minimální,“ uvedl Mánek.
Provozovatelé přívozů na lipenské přehradě zaznamenali v minulé sezoně úbytek cestujících. Způsobilo to chladnější letní počasí a také omezení související s koronavirem. „Rok 2021 pro nás neskončil dobře. Na jaře a na podzim jsme skončili kvůli omezování ve ztrátě, léto bylo průměrné i kvůli horšímu počasí než v předchozích sezonách,“ uvedl uvedl Antonín Labaj, provozovatel frymburského přívozu, který v průměrné sezoně přepraví přibližně 70.000 cestujících.
Přívozy nejsou jen turistickou atrakcí. Využívají je obyvatelé z obcí v okolí lipenské přehrady, kteří dojíždějí na druhou strany nádrže do práce. Týká se to především pasažérů na trase mezi Horní Planou a Bližší Lhotou. Cesta po vodě je časově výrazně kratší než po silnici kolem přehrady. Přívozy přepravují také kola i automobily.