Hlavní obsah

Na šumavských lokálkách řeší dopravce problémy s přepravou elektrokol

Foto: Petr Pravda, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Dopravce na takzvaných šumavských lokálkách řeší problémy s přepravou elektrokol. Tvoří tři čtvrtiny všech jízdních kol, jež tamní vlaky převážejí. Cyklisté často odmítají sundat z elektrokol kabely.

Článek

Další problém je, že kola s baterií váží i přes 15 kilogramů. Podle přepravních podmínek se tak těžká kola ani nakládat nesmí, řekli zástupci dopravce a firmy Jikord, která je jihočeským koordinátorem dopravy.

Dopravu na šumavských lokálkách provozuje od prosince 2017 firma GW Train Regio. Jsou to tratě České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary. „Z praxe je největší problém, že cyklisté nám nechtějí sundávat kabely, které tam mají. Všude je napsáno, že kolo je třeba připravit bez kabelu, a s každým třetím se dohadujete, že je nesundal,“ řekl generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar. Souprava může převézt až kolem 100 kol, ideální počet je 60 kol. Když je cyklistů hodně, vypraví dopravce navíc dodávku nebo autobus s cyklovlekem.

Problém je rovněž hmotnost. „Kola jsou velice těžká, mnohdy váží s vestavěnou baterií i přes 15 kilogramů. Nakládka těchto kol do vozů je na některých místech problematičtější. Je to horší i na kotvení, nejsou na to připravené stojany,“ řekli jednatel Jikordu Jiří Kafka a ekonom dopravy Jikordu Jiří Pešek. Podle přepravních podmínek se smí na železnici jako spoluzavazadlo vozit jen kola do 15 kilogramů.

Podle Kafky by měli cyklisté předtím, než kolo naloží do vlaku, baterii sundat. Některé ale odmontovat nelze. „Když pak kolo zvedáte do výšek, je to pro obsluhu technicky i fyzicky náročné,“ řekl Kafka. GW Train Regio vozí zatím všechna elektrokola. „Máme brigádníky takové, aby to naložili. Vybíráme spíš mladé kluky nebo slušné penzisty, kteří kolo uzvednou,“ řekl Krigar.

Největší nápor cyklistů je na trati okolo Lipna od Černé v Pošumaví do Nového Údolí. Vagony pro kola jsou přestavěné poštovní vagony Slovenské pošty, takzvané Gábiny z 80. let. Na šumavských lokálkách jezdí vozidla Regio Sprinter, kapacita jednoho je 65 míst k sezení.

GW Train Regio jezdí na tamních tratích od prosince 2017, předtím zajišťovaly dopravu České dráhy (ČD). Jihočeský kraj zaplatí za služby GW Train Regio za 15 let 2,25 miliardy Kč. Roční objem kilometrů je 1,3 milionu. Ve srovnání s ČD kraj podle svého staršího vyjádření ušetří 300 milionů Kč.

Firma GW Train Regio provozuje regionální osobní železniční dopravu v Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji. Firma, jež zaměstnává zhruba 180 lidí, bude od konce roku 2023 zajišťovat také osobní dopravu v Pošumaví v Plzeňském kraji.

Vlaky společnosti GW Train Regio přepravily předloni 1,4 milionu cestujících, meziročně o téměř 30 procent méně. Příčinou byla koronavirová omezení. Firmě stoupl zisk po zdanění ze 3,2 milionu na 12,3 milionu Kč. Čistý obrat stoupl o čtyři procenta na téměř 450 milionů korun. Vyplývá to z výroční zprávy firmy, která patří do skupiny GW Jihotrans.

Doporučované