Článek
Oprava začala loni v říjnu a byla nejnáročnější za celou dobu padesátileté historie lodě. Náklady činily pět milionů korun. ČTK to řekli zástupci Horní Plané.
Přívoz s názvem Pionýr dříve většinou zůstával mimo provoz jen pár týdnů v zimě, kdy hladina lipenské přehrady zamrzla. Jinak zajišťoval dopravu nejen turistům v sezoně, ale dlouhodobě jej využívali také obyvatelé z Horní Plané. „Jedná se o důležitou spojnici pro občany žijící na pravém břehu i pro domácí, kteří každý den dojíždějí za prací do Rakouska a Německa. Využívají ho zemědělské a lesnické provozy na pravém břehu jezera. K rentabilitě provozu též významně přispívají turisté. Významná jsou i čtyři stálá a jistá pracovní místa, pro lidi, kteří zde pracují,“ řekl starosta Horní Plané Jiří Hůlka.
Rekonstrukce se týkala především opravy motoru a výměny pláště pod čarou ponoru. Na přívozu jsou rovněž nové kovové pláště paluby, kormidla, kormidelna včetně ovládání a rozvody elektroinstalace. „Pro nás je to jednoznačně investice na dalších 50 let spolehlivého provozu,“ uvedl Hůlka.
Vzhledem k vývoji cen pohonných hmot museli provozovatelé v letošním roce zdražit jízdné. Pasažér platil loni 15 korun, letos je to 20 korun. Ještě výrazněji se změnila cena za transport kola. Suma za zaplacení mimořádné jízdy se zvedla ze 150 korun na 250 korun.
Přes lipenskou přehradu jezdí také přívozy ve Frymburku a Dolní Vltavici. Rovněž jejich provozovatelé v porovnání s minulým rokem zvýšili ceny. Přívozy ve Frymburku a v Dolní Vltavici využívají především turisté. Například ve Frymburku dopravu přes přehradu v průměru v sezoně využije 70 000 cestujících.