Článek
Letos plánuje firma rekordní investice přes půl miliardy korun, i proto, že uspěla v zakázce Jihočeského kraje a od 12. června nově zajišťuje dopravu na Jindřichohradecku a Strakonicku. Letos chce koupit 109 autobusů, plánuje obrat přes 500 milionů. Vyplývá to z výroční zprávy.
Náklady loni firmě meziročně stouply o 8,1 procenta, hlavně kvůli vyšším odpisům a cenám za paliva. „Finanční výsledek hospodaření byl příznivější než v roce 2020, kdy jej zhoršilo rozkolísání kurzu koruny vůči euru,“ uvedla firma. Letos plánuje obrat téměř 504 milionů a čistý zisk 2,5 milionu korun. Odhaduje, že k ziskům převyšujícím osm milionů se vrátí v roce 2024. Plán sestavila loni na podzim, tedy ještě před tím, než skokově zdražily pohonné hmoty.
Díky krajské zakázce, platné od letoška do roku 2032, pořídila firma již loni 40 autobusů. Smlouvu uzavřela s firmou Zliner. Loni dopravce investoval 94,9 milionu Kč. Letos investuje přes půl miliardy korun. Na nákup autobusů vyčlenila firma přes 480 milionů Kč, dalších zhruba 15 milionů dá na plánovanou přestavbu servisní dílny v Prachaticích a vybavení dalších dílen. Další peníze půjdou do nádrží na naftu.
„Za šestadvacet let u ČSAD nepamatuji tak velké investice jako letos. Pro zajištění základní dopravní obslužnosti na území Jihočeského kraje nakoupíme - včetně subdodavatelů - na 190 nových autobusů,“ uvedl již dříve generální ředitel společnosti Vladimír Homola. Koncem loňského roku měla firma 170 autobusů.
Firma zaměstnává 250 lidí, především řidičů. Jejich počet postupně vzroste o dalších 150, hledá je právě pro dopravu v okresech Strakonice a Jindřichův Hradec.
Dosud firma zajišťovala dopravu v okresech Český Krumlov, Prachatice a Písek, od 12. června rozšířila služby veřejné linkové dopravy v okresech Strakonice a Jindřichův Hradec. Uspěla v téměř rok trvající krajské soutěži na dopravní obslužnost pro roky 2022 až 2032. Již nyní působí v části Strakonicka, kolem Vodňan, po akvizici v roce 2011. „Jako hlavní dopravci v kraji skončily firmy Icom, ČSAD STTrans a Comett Plus. Mohou ale případně fungovat jako subdodavatelé, neboť smlouva připouští zajistit část výkonů subdodavatelsky,“ uvedl Homola.
Jihočeský kraj vybral dopravce na příštích deset let za cenu zhruba 7,4 miliardy korun. Z toho uhradí ze svého pět miliard a zbylé 2,4 miliardy obdrží dopravci z tržeb od cestujících. Riziko tržeb nese kraj.
ČSAD Autobusy České Budějovice provozuje linkové autobusy i nepravidelné zájezdové spoje. Zajišťuje MHD v Písku, Českém Krumlově, Milevsku a Vimperku a příměstskou autobusovou dopravu v okolí Českých Budějovic, Písku, Milevska, Vodňan, Českého Krumlova, Kaplice, Prachatic a Vimperku. Jejím většinovým vlastníkem je rakouský ÖBB Postbus.