Článek
Městská firma tak reaguje na jednání s odbory a na situaci ovlivněnou nedostatkem řidičů. Řidiči dostávají od června měsíční odměnu 3000 korun, přičemž v červenci k tomu ještě dostanou 5000 Kč. Vedle nich dostanou přidáno i dělníci, dispečeři a výpravčí. Podle mluvčí podniku Barbory Smudkové se někomu zvýší základní mzda, u jiných to bude formou příspěvků. „Různí se to. Někde se (příplatek) zvyšoval v řádu o pět korun za hodinu, za dělené směny to bylo 30 korun,“ řekla. Průměrná mzda v podniku se zhruba 440 zaměstnanci je podle ředitele Slavoje Dolejše 35 tisíc korun. V prvním letošním čtvrtletí byl krajský průměr podle statistiků 34 013 Kč. Dolejš již dříve řekl, že letos vzroste mzda ve firmě včetně příplatků meziročně o 20 procent.
Podnik jedná s odboráři o nové kolektivní smlouvě pro příští rok. Zatím přijal žádané zvýšení příplatků. Nechce ale zveřejnit odměny členů vedení, jak požadují odbory. Podle ředitele je absurdní i požadavek, aby byla základní mzda bez příplatků 40 tisíc korun.
Podniku chybí 14 řidičů, má asi 200 kmenových, hodně jich je nemocných. Firma začala vyplácet řidičům MHD každý měsíc počínaje červnem do konce roku měsíční mimořádnou odměnu 3000 korun. Jedna z odborových organizací v podniku kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost. Vadí jí, že odměny nemají všichni zaměstnanci.
Řidiči v podniku berou podle Dolejše průměrně 39.000 Kč měsíčně. „Zejména o ně se ale bohužel přetahujeme s dalšími dopravci,“ sdělil v tiskové zprávě. Sdružení dopravních podniků ČR eviduje podle Dolejše kolem 500 neobsazených řidičských míst. Budějovický podnik zvýšil mzdy a příplatky zaměstnancům od loňského podzimu poněkolikáté. Firma nabízí i náborový příspěvek 100.000 Kč pro řidiče, kteří mají všechna potřebná oprávnění.
Dopravní podnik omezí od 1. července provoz elektrobusových linek 21, 22 a 23. Prodlouží intervaly jízd. Od 23. května firma omezila dočasně i provoz na linkách 1, 3 a 9, chybí jí řidiči, zároveň rychle rostou náklady.
Proti jaru 2019, než začala pandemie koronaviru, schází v budějovické MHD 23 procent cestujících. Počet spojů za stejné období klesl o dvě procenta. Podniku klesly první rok pandemie tržby meziročně o čtvrtinu. Náklady přitom rostou, mimo jiné i za paliva nebo elektřinu. Jedním z řešení by mohlo být zdražení jízdného od ledna 2023.
Budějovický dopravní podnik loni svezl 57,6 milionu cestujících. V porovnání s předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně o zhruba šest milionů méně. Tržby z jízdného byly loni 86,4 milionu Kč, klesly meziročně asi o tři procenta. V roce 2019 byly přes 117 milionů Kč. Podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů na 24 linkách. Loni najely 5,7 milionu kilometrů.