Hlavní obsah

Budějovický dopravní podnik koupí 17 nových trolejbusů, provoz neomezí

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Jeden trolejbus stojí kolem deseti milionů korun. Podnik by rád využil dotaci. Městská firma čeká, že od ledna výrazně vzrostou náklady na provoz trolejbusů, dosud za elektřinu pro tyto spoje platil ročně 18 milionů korun.

Článek

Jejich provoz ale omezovat nebude, trolejbusy jsou zásadní pro vozový park, řekla ČTK mluvčí podniku Barbora Fišer. Firma teď vlastní 56 trolejbusů. Ve městě jezdily už před první světovou válkou, pravidelně vozí cestující od roku 1991.

„Trolejbusy tvoří zásadní část vozového parku dopravního podniku, kterou při běžném provozu nelze plně nahradit stávajícími autobusy. Jedná se o vozy s velkou kapacitou, obsluhují páteřní linky,“ sdělila mluvčí. Jak dodala, důležité je také to, že jsou vozy bezemisní.

Již letos stouply podniku náklady spjaté s trolejbusy. Hlavně proto, že zdražily náhradní díly, které jsou také často nedostupné. Za elektřinu pro trolejbusy platil zatím podnik kolem 18 milionů ročně. „Zásadní navýšení nákladů na provoz trolejbusů, co se využití elektřiny týče, očekáváme bohužel od příštího roku,“ uvedla mluvčí. Servisní náklady na jeden trolejbus činí ročně asi 190 000 Kč.

Firma plánuje, že pořídí 17 nových trolejbusů, aby obnovila vozový park. Vzhledem k vysoké kupní ceně chce využít dotace. Teď firma zpracovává studii proveditelnosti.

Dopravní podnik zaměstnává 91 řidičů trolejbusů. Zkušených řidičů těchto vozů je v Česku podle mluvčí omezené množství. „Kromě řidičského oprávnění a profesního průkazu totiž potřebují složit ještě další zkoušky pro získání drážního průkazu, což je kvalifikace velmi specifická. Pro zájemce ji ale zajišťujeme v našem školícím středisku,“ sdělila. Podnik má asi 200 kmenových řidičů všech vozů. Na jaře mu jich asi dvě desítky scházely; v inzerátech nabízel těm zkušeným náborový příspěvek 100 000 Kč. Teď má řidičů dostatek.

V Českých Budějovicích jezdí trolejbusy nepřetržitě od roku 1991. Poprvé ve městě vyjely už před 1. světovou válkou, která ale jejich provoz přerušila. Do budějovických ulic se vrátily koncem 60. let minulého století. Tratě se ale postupně rušily a trolejbusový provoz nahradila tehdy levnější autobusová doprava. „Už po pár letech ale opět začaly úvahy o jejich návratu,“ uvedla mluvčí.

Dopravní podnik skončil loni v zisku po zdanění 8,6 milionu korun. Meziročně ho víc než zpětinásobil a přiblížil se stavu roku 2019, posledního před pandemií. Loni svezl 57,6 milionu cestujících. V porovnání s předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně o zhruba čtyři miliony méně. Vyplývá to z výroční zprávy. Tržby z jízdného byly loni 86,4 milionu Kč, klesly meziročně asi o tři procenta. V roce 2019 byly přes 117 milionů Kč.

Podnik se 440 zaměstnanci zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů na 24 linkách. Loni najely 5,7 milionu kilometrů.

Doporučované