Článek
ČTK to řekl ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš. Podniku v první části roku řidiči chyběli, teď jich má 226, o dva víc než je nutný plný stav.
„Uvědomujeme si, že celoevropský nedostatek řidičů se nás může vzhledem k vypjatému konkurenčnímu prostředí začít týkat znovu, dále se proto zajímáme o nové možnosti náboru řidičů. Nabíráme stále, protože očekáváme odchody do důchodu. Proto jednáme o srbských řidičích. Vidím, jak v Evropě řidiči nejsou a nebudou. Jde o to, že za ty, kteří odcházejí do důchodu, nemáte náhradu. Mladí lidé dnes vůbec nechtějí řidičák, natož aby chtěli řidičák na náklaďák nebo autobus,“ řekl ředitel.
Městská firma proto oslovila řidiče pracující pro bělehradský dopravní podnik. Chce jich získat šest, zatím dostala od srbských řidičů 20 životopisů. Zájemci musí mít řidičské oprávnění skupiny D a evropský profesní průkaz. „Chceme to zkusit jako pilotní projekt, jestli to může fungovat. Já si myslím, že se bez cizinců neobejdeme, to je prostě krutý fakt,“ řekl ředitel. Zahraniční řidiče včetně Ukrajinců testoval podnik již dřív, ale dosud nikoho z nich nezaměstnal.
Teď má podnik dva řidiče MHD nad plánovaný stav. Ve firemní autoškole se jich připravuje dalších deset, které už firma zaměstnala. „Podařilo se nám tak zajistit komfortní stav,“ řekl ředitel. Podnik nabízel zkušeným řidičům náborový příspěvek až 100 000 korun nebo služební byty. V první části roku mu totiž řidiči chyběli. Od června dostávají měsíční odměnu 3000 Kč. Všem zaměstnancům vyplatil podnik ve výplatě, která jim přišla v červenci, odměnu 5000 korun. Zvýšil i odměny za přesčas nebo dělené směny.
Platy zaměstnanců stoupnou v podniku od ledna o deset procent. Například řidiči trolejbusů si po započtení pohyblivé složky mzdy vydělají 191 Kč za hodinu. Podnik ale musí zároveň příští rok ušetřit 20 milionů korun. Propustí proto 23 zaměstnanců z různých pozic, vyjma řidičů. Firma bude mít po propouštění kolem 420 zaměstnanců.
Dopravní podnik skončil loni v zisku po zdanění 8,6 milionu korun. Meziročně ho víc než zpětinásobil a přiblížil se stavu roku 2019, posledního před pandemií. Loni svezl 57,6 milionu cestujících. V porovnání s předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně zhruba o čtyři miliony méně. Vyplývá to z výroční zprávy. Tržby z jízdného byly loni 86,4 milionu Kč, klesly meziročně asi o tři procenta. V roce 2019 byly přes 117 milionů Kč. Letos firma čeká, že budou 113 milionů, řekl Dolejš.
Podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů na 24 linkách. Loni najely 5,7 milionu kilometrů.