Hlavní obsah

Největší objekt nové vozovny tramvají v Plzni už slouží, celá přijde na 1,7 miliardy

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) začaly využívat největší z objektů kompletně modernizované tramvajové vozovny na Slovanech - halu pro opravy a údržby.

Článek

Celá vozovna za 1,7 miliardy korun, na níž dá 720 milionů korun EU, bude po dvou letech prací hotová na konci letošního roku. Kromě moderního technického vybavení tam bude výrazně lepší zázemí pro zaměstnance, původní areál z let 1943 a 1964 byl postaven pro tramvaje s výrazně nižší hmotností. Ve zkušebním provozu už je dosud chybějící myčka, všechny tramvaje budou pod střechou.

„Ke kompletní rekonstrukci jsme museli přistoupit kvůli nedostatečné kapacitě a špatnému technickému stavu objektu, hlukové zátěži z provozu a chybějícímu vybavení,“ uvedl primátor Pavel Šindelář (ODS). Stavba nové vozovny, která má zásadně zlepšit životní prostředí, se podle něj významně neprodražila, i když byl kontrakt podepsán už v době pandemie koronaviru, kdy rostly ceny. Dodavatelé měli nakoupený materiál dopředu. Evropská dotace se proplácí průběžně podle postupu prací.

Stavba pokračuje budováním provozně administrativní budovy a objektu pro odstavení tramvají. Novinkou budou ploché zelené střechy na všech budovách, údajně největší projekt svého druhu v ČR. „Budou mít plochu 13.500 metrů čtverečních. Sníží tepelnou zátěž pro obyvatele a umožní akumulaci dešťové vody, která bude jímána do nádrže a využita pro mytí tramvají,“ řekl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09).

„Jde tak o jednu z největších investic v historii naší společnosti. Kromě fondů EU zaplatíme další část z vlastních zdrojů a využijeme také úvěry od komerčních bank,“ uvedl generální ředitel PMDP Jiří Ptáček. Práce se odehrávají po celou dobu za plného provozu, část tramvají je odstavena na konečných a běžně nevyužívaných točnách po městě. V polovině července se přesunou do nového depa.

Nová hala oprav a údržby zahrnuje čtyři paralelně vedené průjezdné koleje, které jsou oddělené stěnami - mycí linku, koleje na denní údržbu a na opravy podvozků a soustružnické pracoviště. „Na každou se pohodlně vejdou tři dlouhé soupravy, každá o délce zhruba 35 metrů. Stará, dnes zbouraná vozovna byla koncipovaná jen na staré dvounápravové tramvaje T3 a my jsme tam improvizovaně jezdili s těmi soudobými, ale nemohli jsme mezi nimi procházet a vozit tam materiál na údržbu,“ uvedl technik elektrické dráhy Jiří Trnka z PMDP. Podle něj už funguje v nové hale mycí linka, kterou nyní technici seřizují. „Tramvaje jsme dosud myli jenom vně haly ručně, ale přes zimu to nebylo možné,“ uvedl.

Tramvaje přepraví v Plzni přes 40 procent cestujících, jichž loni PMDP převezly přes 102 milionů lidí. Podnik má dnes 108 tramvají, ale v přepočtu na „krátké“ klasické dvounápravové tramvaje T3 jich vlastní 134. Jednovozových velkokapacitních je tak pětina, řekl Ptáček. Kapacita nové vozovny je podle něj zvětšená až na 180 ‚krátkých‘ tramvají. PMDP tak budou mít v novém areálu volný prostor ještě pro 20 velkokapacitních vozů, dodal.

První tramvaje vyjely v Plzni v červnu 1899, kdy měly depo v Cukrovarské ulici, blíže centru. Parkovaly tam i autobusy a později také trolejbusy. Nová velká tramvajová vozovna vznikla za druhé války na tehdejším okraji města na Slovanech. Špatný technický stav zbourané vozovny zapříčinila mimo jiné několikanásobně vyšší hmotnost moderních tramvají, použitý materiál pro stavbu betonového podloží i fakt, že areál stojí v místě bývalého pískového lomu. Nestabilní podloží způsobovalo propadání kolejí.

Plzeň má od roku 2014 v areálu plzeňské Škody Transportation na Karlově depo až pro 350 autobusů a trolejbusů. Stálo 1,2 miliardy korun. Město splácí Škodě kompletní servis, údržbu, opravy a stavbu depa. Třicetiletý kontrakt je téměř za 12 miliard Kč. Komplexní servis a údržbu všech vozidel MHD v Plzni provádí firmy Bammer trade a Škoda City Service ze skupiny Škoda Transportation, které budou také v novém depu tramvají zajišťovat také lehkou a denní údržbu. Rozsáhlejší opravy a opravy havarovaných vozů, tedy „těžká údržba“, se pak budou dělat na Karlově.

Související témata:

Doporučované