Článek
Dopad těchto faktorů do rozpočtu dopravní podnik vypočítal na 435 milionů korun, a zavede proto některá úsporná opatření pro snížení nákladů, uvádí se v důvodové zprávě, kterou měli k dispozici zastupitelé. Opatření představí dopravní podnik ve středu.
Výchozí finanční model byl nastavený na rozsah výkonů plánovaný na rok 2020, tedy ještě před covidem. I když se většina cestujících do MHD vrátila, stále jich není tolik jako před pandemií. Aktuálně dopravní podnik eviduje ve srovnání s rokem 2019 ztrátu na jízdném 150 milionů korun. Nárůst nákladů na elektřinu kvůli rostoucím cenám vyčíslil dopravní podnik pro příští rok na 200 milionů korun proti letošku a nafty o deset milionů korun. Letos také nezvyšoval mzdy. Aby je bylo možné od příštího roku zvýšit s ohledem na rostoucí inflaci, je potřeba dalších 75 milionů korun. „Veškeré výše uvedené oblasti se staly aktuálními riziky, které budou zásadně ovlivňovat ztrátu ze závazku veřejné služby a výsledek hospodaření dopravního podniku v příštím roce,“ uvádí se v důvodové zprávě.
Úsporná opatření se týkají částečného omezení spojů v okrajových denních dobách, obvykle jde o prodloužení intervalů, stejně tak v době dopravního sedla, což je doba mezi ranní a odpolední špičkou. Omezí se i souběžné spoje a na některé lze vypravit vozy s nižší kapacitou.
Podobně musel dopravní podnik postupovat na konci roku 2012. Omezení výkonů mělo tehdy uspořit 50 milionů korun. Město tehdy řešilo, kde všude uspořit, protože tehdejší vláda vedená ODS změnila rozpočtové určení daní a snížila příjmy velkých měst ve prospěch středních a menších sídel. V dalších letech pak výkony zase postupně rostly až do dnešního rozsahu. V roce 2012 i 2013 činila kompenzace dopravnímu podniku 1,73 miliardy korun.