Článek
Čínské velvyslanectví v České republice si den před zahájením výstavy na její konání v DOXu stěžovalo. Výstava se v jednotlivých místnostech věnuje různým tématům. Jedna se vztahuje k masakru na náměstí Nebeského klidu v roce 1989, kdy vystavuje svou krví kreslené kresby hodinek, které dostali ti, kdo se na potlačení masakru podíleli. Jiné místnosti se věnují potlačování protestů v Hongkongu či čínské manipulaci veřejným míněním ovládáním sociálních sítí.
„Čínská ambasáda ve středu kontaktovala DOX telefonicky a uvedla, že doufá, že tuto výstavu neuskutečníme. My jsme soukromá nezávislá instituce, rozhodně takovéto tlaky považujeme za naprosto nepřijatelné a výstava je zahájena v plánovaném termínu,“ uvedla dnes kurátorka a programová ředitelka DOXu Michaela Šilpochová.
„Pro mě je to velká čest a radost být v DOXu, být v České republice a v Praze. Je tady velké propojení mezi Čínou a Českou republikou, oba dva státy mají zkušenosti s autoritářskými režimy, s terorem, s cenzurou, a proto považuji za důležité, že výstava se tady může konat a může tady navázat určité propojení mezi oběma zeměmi,“ řekl dnes umělec novinářům. „Lidská práva jsou zásadní součástí mého umění… Představují univerzální hodnotu, která není platná jen v Číně, je to něco, co platí kdekoli na celém světě a vyjadřují se k nim také umělci na globální úrovni,“ řekl a doplnil, že na výstavě je zařazena i aktuální kolekce děl, která bezprostředně reflektuje aktuální dění na Ukrajině a ruskou agresi.
Výstava se jmenuje MADe IN CHINA a je první soubornou výstavou děl tohoto čínského umělce a aktivisty. Autor, který svými protestními aktivitami v posledních letech zaujal světovou veřejnost, v současnosti žije v exilu v Austrálii. Výstava se již konala v Itálii, i tam proti ní čínská diplomacie protestovala. Název MADe IN CHINA připomíná známý spotřebitelský termín „Vyrobeno v Číně“. Pokud se ale zvýrazní anglické slovo mad, které v překladu znamená šílený, získává projekt jiný význam.
Badiucao se na mezinárodní scéně prosadil hlavně díky sociálním sítím. Vystupuje proti jakékoli formě ideologické či morální kontroly uplatňované politickou mocí, staví se proti čínské vládní cenzuře a manipulaci s historickou pamětí. Svůj postoj vyjadřuje tvorbou kampaní, do nichž se může veřejnost zapojit, pomocí plakátů na veřejných místech, ilustrací a on-line aktivit. Používá vizuální jazyk pop kultury, který ironicky evokuje komunistickou propagandu, napodobuje její grafický styl, barevnost a tóny.
Výstava mapuje umělcovu tvorbu, která tematizuje porušování lidských práv, cenzuru uvalenou na čínské občany během pandemie nemoci covid-19, represe disentu v Myanmaru během vojenského státního převratu v roce 2021, násilnou kulturní asimilaci Ujgurů či potlačené protesty proti rostoucímu uplatňování moci Číny v Hongkongu.
Na přípravě výstavy v Praze se podílel projekt Sinopsis a partnerem je Amnesty International.