Článek
Mosty bývalé polní dráhy a silniční most pro obsluhu Ústřední čistírny odpadních vod (ÚČOV) stavbaři zvýší, aby pod ním mohly proplout sedm metrů vysoké lodě. Stavět budou firmy SMP CZ a OK Třebestovice, náklady by měly činit 193 milionů Kč, platí je stát ze Státního fondu dopravní infrastruktury, informoval dnes ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Stavbaři nyní také uzavřou tamní cyklostezku, cyklisté budou do příštího dubna používat objízdnou trasu.
U obou mostů bude konstrukce zrekonstruována a vrácena zpět na zvýšené spodní stavby. Stát se tak snaží zajistit průplavnost větších lodí mezi Prahou a Mělníkem. „Pražský plavební kanál Troja – Podbaba, který byl vybudován na přelomu 19. a 20. století pro zajištění trvalé splavnosti Vltavy do Prahy, kříží u ÚČOV ve směru na Císařský ostrov dva mosty, které svou podjezdnou výškou nevyhovují parametrům moderní evropské vodní cesty,“ popsal ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
Most bývalé polní dráhy původně sloužil pro dopravu kalů z historické čistírny odpadních vod v Bubenči na kalová pole na Císařském ostrově pro jejich odvodnění. V současnosti již není dopravně využíván, je ale součástí areálu Ekotechnického muzea a je národní kulturní památkou. Most se zvýší o 2,35 metru.
Druhý z mostů je silniční a slouží jako hlavní spojení mezi Císařským ostrovem a Papírenskou ulicí pro provoz ÚČOV. Ocelový silniční most o dvou hlavních komorových nosnících výšky 1,95 m projde opravou a bude zdvižen o 1,6 m.
Most bývalé polní dráhy v dubnu stavbaři přemístí na břeh jedním z největších mobilních jeřábů v republice. „Zde bude po částech odvezen do haly, kde bude repasován. Některé části ocelové konstrukce, které jsou v havarijním stavu, budou nahrazeny replikou. V září 2021 se staronová konstrukce osadí zpět na opěry v upravené výšce. U silničního mostu je potřeba zřídit provizorní přemostění k zajištění nepřerušené dopravy na ÚČOV,“ dodalo ředitelství.
Stavba uzavře cyklostezku A1, která vede po břehu kanálu pod oběma mosty. „Cyklisté mohou využít vyznačenou objízdnou trasu přes ulice Za Císařským mlýnem, Mlýnská a Papírenská,“ uzavřel mluvčí.
Státní fond dopravní infrastruktury letos podle schváleného rozpočtu hospodaří se 127,5 miliardy korun. Loni měl fond v rozpočtu původně 87 miliard korun, po posílení stoupl na 124 miliard. Fond hradí dopravní stavby. Největší část peněz letos směřuje na dálniční a silniční projekty.