Hlavní obsah

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu úseku dálnice D55 z Babic do Starého Města

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) dnes poklepáním základního kamene zahájilo výstavbu úseku dálnice D55 mezi Babicemi a Starým Městem na Uherskohradišťsku. Práce budou trvat tři roky, řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Článek

Úsek dálnice dlouhý téměř 8,5 kilometru postaví za 2,85 miliardy korun bez DPH sdružení společností Eurovia a Strabag.

Nová část dálnice odvede tranzitní dopravu mimo zastavěná území obcí Babice, Huštěnovice a Staré Město, kterými denně projede asi 15.000 automobilů. Podle Mátla to zlepší životní podmínky místních.

„Přesun dopravy z dvoupruhové I/55 na čtyřpruhovou D55 zvýší také bezpečnost řidičů, jelikož se odstraní riziko střetů s protijedoucími vozidly. Nová dálnice přinese samozřejmě také časovou úsporu,“ uvedl Mátl.

Silničáři vybírali ze čtyř podaných nabídek, přičemž nabídka firem Eurovia a Strabag byla podle zástupců ŘSD nejvýhodnější. Mátl už dříve uvedl, že činila 72,4 procenta předpokládané hodnoty stavby. Nyní je podle něj v provozu 16 kilometrů dálnice D55 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Otrokovicemi na Zlínsku, což považuje za hodně málo.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) je úsek dálnice nesmírně skloňovaný a důležitý. „Čekalo se na něj 25 let,“ řekl dnes novinářům Havlíček. Odmítl, že by zahájení stavby těsně před krajskými a senátními volbami bylo součástí politické kampaně. Starosta Starého Města a kandidát na senátora Josef Bazala (KDU-ČSL) uvedl, že obrovské množství práce pro výstavbu D55 udělaly samosprávy. „Počítáme s omezeními, na druhou stranu budou tady pracovní příležitosti, a to je důležité,“ řekl Bazala.

V souvislosti se stavbou musí ŘSD opět rozhodnout o námitkách Ústavu archeologické památkové péče, které se týkaly výběrového řízení na záchranný archeologický průzkum na části D55. Uložil mu to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a zakázal ŘSD s vybraným uskupením uzavřít smlouvu. „Nápravné opatření bylo uloženo, protože rozhodnutí zadavatele o námitkách bylo v části týkající se referenčních zakázek dodavatele Samson Praha nedostatečné a nesrozumitelné,“ řekl mluvčí úřadu Martin Švanda.

Rozhodnutí úřadu se netýká tendru na zhotovitele stavby, ale výběrového řízení na archeologické práce na stavbě. Společnost Samson výběrové řízení vyhrála ve spojení s firmou Archaia. Podle Mátla už ŘSD zrušilo rozhodnutí, které v rámci soutěže na archeologický výzkum vydalo, a zřejmě do konce týdne vydá nové. „Zkusíme napravit právě to, co nám ÚOHS trošku alibisticky vyčítal. Myslíme si, že by to poté mohlo projít. Věříme, že během krátké doby by mohlo dojít k podepsání smlouvy a archeologové by sem měli nastoupit,“ řekl Mátl. Věří, že k žádnému zásadnímu zdržení stavby rozhodnutím antimonopolního úřadu nedojde, stavbaři se podle něj nyní budou věnovat především projekčním a přípravným pracím.

V roce 2021 předpokládá ŘSD zahájení výstavby navazujícího úseku dálnice mezi Starým Městem a Moravským Pískem na Hodonínsku, podle Mátla bude tento nebo příští týden vypsáno výběrové řízení na zhotovitele stavby. V budoucnu má D55 dále směřovat k dálnici D2 u Břeclavi. V roce 2023 by se mělo začít pracovat mezi Babicemi a Napajedly na Zlínsku, získání stavebního povolení na tuto trasu předpokládají silničáři v roce 2022.

V říjnu 2018 zahájilo ŘSD dostavbu jihovýchodní části obchvatu Otrokovic, který je též součástí D55. Se zprovozněním více než 3,1 kilometru dlouhého úseku, který bude končit před řekou Moravou v průmyslové části Napajedel, počítají silničáři v příštím roce. Po kompletní dostavbě by měla dálnice D55 v budoucnu propojit střední, jihovýchodní a jižní Moravu, dlouhá bude 100 kilometrů.

Doporučované