Článek
V redakci máš na starosti zavádění inovativních technologií a postupů do praxe. Můžeš představit projekt, který jsi (nejen) pro podcast Čteme vám Seznam Zprávy představil?
Přišel jsem do Seznam Zpráv minulý rok v únoru. Tehdy podcast Čteme vám SZ načítali lidskými hlasy, dělala na tom externí firma. Fungovalo to tak, že se vybralo čtyři až pět článků, které se firmě poslaly, zpět nám přišlo audio, které putovalo na náš web. Od toho jsme už ale v dubnu ustoupili.
Navázali jsme spolupráci s MAMA AI a ta nám poskytla jejich vlastní syntetický hlas – přibližně od května nám tak články načítala robotka Jana.
Editoři a editorky se nově museli naučit připravovat texty tak, aby je Jana správně přečetla. Ona má sice své přednosti, ale má i své chyby. Třeba nesprávně četla „euro“, to bylo vždy „éro“ nebo „uro“ a neznělo to dobře.
Jiří Špaček
Jiří Špaček stál za rozmachem digitálních kanálů veřejnoprávního rozhlasu, jako je web iRozhlas nebo aplikace mujRozhlas. Do Seznam Zpráv nastoupil na pozici zástupce ředitele pro rozvoj. Více v článku:
Nakonec jsme se rozhodli, že si vyrobíme vlastní hlasy. Začátkem srpna jsme čtyři začali nabírat ve studiu rádia Expres FM, kde jsme dříve nabírali Hacsiko (první česká rádiová AI moderátorka, pozn. red.), a skončili s natáčením koncem září. Následně nám dodavatel připravil hlasové modely, ze kterých jsme mohli generovat první ukázky, začali jsme testovat, zkoušet a v prosinci jsme to doladili a nasadili.
Kolik robotů tedy na podcastu pracuje?
Máme dva hlavní hlasy, Silvii a Pavla. Ti načítají celé texty. A pak tu jsou Jarda a Magda, které využíváme hlavně pro citace. Díky tomu, že máme více hlasů, nemusíme kvůli přímé řeči původní text tolik upravovat. Jarda a Magda jsou jinak specializovaní pro čtení zpráv v rádiu.
Jak zapojení robotů změnilo denní množství načtených zpráv?
Ještě v prosinci nám tyto hlasy načítaly čtyři až šest článků denně. Na konci roku jsme ale provedli velké výběrové řízení, hledali jsme další editory audio obsahu, abychom článků zvládali ještě víc. Nabrali jsme nakonec nějakých 18 lidí. Noví editoři nedělají jen Čteme vám SZ, ale také dva nové podcasty – Čteme vám Garáž a Čteme vám Proženy.cz.
Do toho jsme připravovali specializovaný systém Stela, takový redakční systém, kam se celý článek natáhne a automaticky se označkuje, najde třeba cizí slova, zkratky, odkazy a tak dále. Editoři taková slova musí upravit nebo vymazat, pak článek otestují a vygenerují audio, které následně také zkontrolují.
Během ledna jsme po školeních zavedli čtyři čtyřhodinové denní a tři tříhodinové víkendové směny a postupně najíždíme na plný výkon.
Budete pracovat i na zlepšení kvality čtení robotů?
Přemýšleli jsme nad tím, do jaké míry máme imitovat člověka. Možná to řeknu ošklivě, ale u takto spotřebního zboží jako načítání článků teď víc do hloubky nepůjdeme. U jiných projektů si myslím, že nějaké nádechy, lepší intonace, hezitace a tak dále má smysl trochu zlepšovat. To ale budeme pracovat s hlasy, které budeme chtít používat do rádia.
Poznáte robota od živého člověka?
Zaujaly vás možnosti využití umělé inteligence v naší redakci? V článku níže o ní prozrazuje Jiří Špaček ještě více. Můžete si i vyzkoušet, zda od sebe rozeznáte hlas skutečné moderátorky Barbary Hacsi a druhý hlas, který je výsledkem digitální analýzy jejího hlasu a následné počítačové syntézy.
Na co se naši čtenáři/posluchači mohou těšit do budoucna?
Naším cílem je denně vytvořit 30–40 audio článků, což je výrazný nárůst. Momentálně nejsme schopni práci ve Stele ještě více urychlit. Hodně času zabírá i dostat to do distribučních systémů, není to jednoduchý proces. Ale budeme na tom pracovat a zjednodušovat to.
Dále si chceme vyrobit vlastního „robota“, který bude celý proces dělat skoro sám. Ve smyslu, že vše připraví pokud možno bez chyb, včetně audia. Editoři potom budou jen poslouchat, jestli je to v pořádku a v opačném případě budou mít možnost provést úpravy. Ale to jen výhledově, kam bychom se chtěli dostat.
Teď se nabízí věčná otázka – nahradí roboti novináře?
Roboti novináře nemohou nahradit. Vytlačí je akorát z takových spíš servisních prací. Naopak si myslím, že když novináři začnou tyto nástroje využívat, budou se moct té klasické novinářské práci více věnovat. Nebudou muset ručně přepisovat rozhovory do textu, vyhledávat související dokumenty a tak dál. Budou mít k ruce pomocníky, ať už k dohledávání informací, nebo ověřování zdrojů. Případně můžou pomoci se správnou formulací nebo návrhem titulků. Ale novináři sami budou těmi autory, kteří se pod článkem podepíší.
Pro koho jsou podle tebe audio články ideální volbou?
Pro lidi, kteří prostě už nemají čas číst nebo raději poslouchají. Pokud používají třeba Spotify, můžou si články zařadit do fronty a poslouchat, kdy chtějí, třeba když jedou autem, jdou běhat… Je to o tom, že audio je další kanál, kudy dostat obsah Seznam Zpráv ke čtenářům, vlastně už posluchačům.