Hlavní obsah

„F*** Brno“. Expres FM se rozrůstá do dalších regionů

Foto: Expres FM

Ilustrační foto.

Expres FM se rozrůstá do dalších regionů a plánuje i letní mini tour za svými posluchači. Čtěte rozhovor s ředitelem rádia Pierrem Benešem, ve kterém mimo jiné vysvětluje, proč „F*** Brno“.

Článek

Jak se rádiu daří?

I když jsme nejmenší projekt Seznamu, daří se nám. Snažíme se rádiu pomáhat vším, čím na Seznamu ve 21. století disponujeme.

Teď se nabízí připomenout, že ve vysílání využíváte i umělou inteligenci…

Asi jako jedno z prvních rádií na světě jsme aplikovali AI ve vysílání a využíváme ji i při tvorbě regionálních zpráv ve zpravodajství.

Před nějakou dobou jsme také vyvinuli první obsahový nástroj, který se jmenuje Edna. Díky tomu můžeme odvysílat jakýkoliv text. Zatím mluví klonem hlasu moderátorky Báry Hacsi, v AI verzi pak Hacsiko. Je syntetický hlas, mluví, ale obsah sám netvoří. Hacsiko je tak stále pod lidským editorským dohledem, autonomně vzniklé AI obsahy nepoužíváme.

Roboti, kteří čtou za vás

Seznam.cz disponuje dalšími čtyřmi syntetickými hlasy, které jim propůjčili novináři Jaroslav Gavenda, Magdalena Korcová, Silvie Friedmannová a Pavel Vondra. Využívány jsou ve zpravodajství na rádiu Expres FM a Classic Praha i v audioverzích článků na webech Seznam Zprávy, Proženy.cz a Garáž.cz.

Expres FM už není jen pražským rádiem. Jak je to s šířením do regionů?

Ještě před rokem jsme měli jeden jediný vysílač v Praze a teď jich máme už 12. Je možné, že jich ještě pár přibude.

Získat další licence na vysílače bylo naší strategií poslední dva roky. Snažili jsme se dostat zejména do krajských měst, což se nám víceméně podařilo. Jsme tedy nadregionálním rádiem, a to je pro nás teď hlavní úkol. S tím se pojí i již zmiňované využívání umělé inteligence při tvorbě regionálních zpráv - nebyl to technologický výstřelek, ale nutnost. Vyrobili jsme si proto Xenu, to je nástroj pro přípravu a výrobu zpráv do živého vysílání pro okruhy na rádiích Expres FM i Classic Praha načítané umělými hlasy.

Jak naladit Expres FM?

  • Praha 90,3 FM
  • Plzeň 103,0 FM
  • Brno 102,4 FM
  • Tachov 105,6 FM
  • Karlovy Vary 105,0 FM
  • Domažlice 103,0 FM
  • Klatovy 92,4 FM
  • Železná Ruda 105,6 FM
  • Ústí nad Labem 107,6 FM
  • Jihlava 106,7 FM
  • Zlín 87,9 FM

Je umělá inteligence něco, na co se chcete zaměřovat i do budoucna?

Umělou inteligenci využíváme proto, abychom mohli vyrábět víc obsahu, třeba tam, kde obvykle moderátory nemáme, typicky noční směny. Primární je ovšem teď regionalizace. Určitě nesměřujeme tam, abychom klasické proudové vysílání nahradili AI. Pracujeme sice na dalších vyšších modelech, ale naším cílem je zůstat rádiem s živými moderátory a výjimečnou hudbou.

Foto: Seznam Zprávy

Robotická moderátorka Hacsiko.

Co nabídne program regionálních rádií? Chystáte i nějaké speciální pořady?

Děláme zprávy, které se regionalizují a časem bychom rádi dělali i tzv. odpojování regionů v proudu, čímž se myslí běžný moderátorský výstup. Je možné si to představit na nějakých menších plochách, jako je třeba kultura nebo pozvánka do daného regionu. Třeba na brněnské frekvenci určitě nepotřebujeme slyšet, co se bude dít v Ústí. Dokážeme si samozřejmě představit i větší celky, jako magazíny z regionu. Ale to je věc, na které teprve pracujeme a je to ještě relativně daleko.

Podle vaší kampaně na sociálních sítích momentálně cílíte na Brno…

Je to tak. Z těch 12 vysílačů nás teď nejvíc zajímá Brno, což je velký a důležitý region. Od začátku týdne probíhá online kampaň, která potrvá dva měsíce.

Tu kampaň provází i banner, který by pro nezasvěcené možná potřeboval trochu vysvětlit.

Foto: Expres FM

Fakt už i v Brně.

My jsme tuhle inzertní linku načali už asi před rokem, kdy jsme otevírali regiony, konkrétně šlo o Plzeň. V tom vizuálu jsme konzistentní, stejně jako v tom, co děláme. Jsme hudební rádio, které ale zatím nemá tolik ploch. Potřebovali jsme tedy vymyslet něco, co bude výrazné a možná i trochu na hraně. A v lince určité drzosti pokračujeme i v Brně.

Plánujete na letní měsíce i nějaké výjezdy za posluchači?

Dnes už nestačí sedět na jednom místě, takže bychom nějakou tour po městech, kde vysíláme, rádi připravili. Zároveň chceme posílit regionální možnosti v podobě „krajánků“. S tím souvisí to, že bychom rádi propojili podcast Boomer Talk Miloše Pokorného, který by byl něco jako naším ambasadorem, s mini tour po krajských městech, kde vysíláme. O tom se posluchači dozvědí více z našich dalších kampaní na sociálních sítích.

Související témata:

Doporučované