Článek
„Zatímco dřív jsme na příletu do Prahy viděli deset velkých letadel a jedno malé, teď se ten poměr úplně otočil,“ takto popisuje Richard Santus, předseda Asociace leteckých společností, současnou situaci na nebi nad Českem.
Soukromí přepravci teď zažívají doslova žně – letů je sedmkrát víc než před vypuknutím pandemie.
Jsou dny a exponované časy, kdy musíme lety odmítat.
Investoři pořizují nové tryskáče, kapacity přesto nestačí. „Jsou dny a exponované časy, kdy musíme lety odmítat,“ dodává Santus, který je sám šéfem společnosti Aeropartner. Ta má teď ve flotile o 3 letadla více než v roce 2019.
Jaký je zájem o soukromé lety?
Společnosti provozující soukromá letadla i nadále profitují na covidu. Ten návrat k pravidelné dopravě je totiž pořád pozvolný. Z pohledu provozu v Česku tak teď soukromá přeprava dosahuje až sedminásobku toho, co bylo před covidem.
Byli jsme zvyklí vídat na příletu na letiště do Prahy deset velkých letadel a jedno malé a teď se ten poměr úplně otočil. Vidíme deset malých a pak jedno velké.
Stačíte takový zájem vykrývat?
Nemáme kapacity. Jsou dny a exponované časy, kdy musíme lety odmítat. S tím souvisí i zvýšená poptávka po nákupu soukromých tryskáčů.
Budete také rozšiřovat svou flotilu?
Každá společnost našeho ražení se chytá příležitosti a snaží se rozšířit svoji flotilu. Lepší nebo srovnatelné časy tu byly naposledy před dvaceti lety, a až toto pomine, tak zase nějakou dobu nebudou. Tedy ano, chytáme se příležitosti. Těch investorů je nyní ale tolik, že ani nemusíme sami jako letecká společnost letadla kupovat nebo si na ně půjčovat.
Budeme je jenom provozovat pro investory a částečně charterovat na trhu letecké dopravy.
Jak se vám tedy zvětší flotila?
Když vezmu covid od března loňského roku, tak budeme o tři letadla bohatší.
Kam se dnes nejvíc soukromě létá?
Dnes už se nejvíc létají prázdninové destinace – letoviska a podobně. Zákazníci jsou ti, co si to mohou dovolit. A buď nenajdou pravidelnou linku tak, aby jim vyhovovala, nebo prostě neexistuje.
Na některý z řeckých ostrovů cesta tam a zpět s dvoudenním nebo třídenním pobytem vyjde kolem 300 tisíc. Záleží ale na typu letadla.
A cena průměrného letu do nějaké teď oblíbené destinace?
Když vezmu čtyřčlennou nebo šestičlennou skupinu lidí, která poletí na některý z řeckých ostrovů, tak cesta tam a zpět s dvoudenním nebo třídenním pobytem vyjde kolem 300 tisíc. Záleží ale na typu letadla. Může to být totiž i milion, když si vezmete to nejluxusnější letadlo.
Jak dlouho ten zvýšený zájem o soukromé lety vydrží?
Podle našich prognóz se to do konce letošní sezony nebo až do října bude vyvíjet pozitivně. Zároveň s tím se bude ale dostávat zpět ta pravidelná letištní doprava. Ta v Praze už teď dosahuje padesáti procent toho, co bylo v květnu nebo červnu roku 2019, a návrat bude pokračovat.
My určitě budeme profitovat na této sezoně a rádi bychom nastartovali i tu příští, která, věřím, už bude bez omezení. To už ale budeme mít vedle sebe silnou pravidelnou dopravu. Myslím, že někde v září roku 2022 budeme na 80 procentech pravidelné letecké dopravy z doby před covidem.
150 soukromých letadel pro Česko
Jak je vlastně velký český trh soukromé letecké přepravy? Kolik je tu strojů?
Udělám kvalifikovaný odhad. Společností, které provozují nepravidelnou leteckou přepravu, je tu asi 16. Počítám krát 10 letadel na jednu společnost, tedy k dispozici máme na charterovém trhu 160 letadel.