Článek
Německá automobilka stáhla řadu reklam z Facebooku a Instagramu a omluvila se za nedorozumění. Podle společnosti se jednalo o „špatnou a nechutnou“ reklamu a dodala, že celá záležitost bude vyšetřena, uvádí BBC News.
Stažená reklama patří do série, která měla zobrazovat milostný příběh mezi mužem tmavé pleti a bílou ženou.
„Malý kolonista“
Kontroverzní reklama se odehrávala v Buenos Aires a propagovala novou řadu žlutého Volkswagenu Golf 8. Ústřední postavou videa byla postava Afroameričana, který je ovládán velkým párem bílých rukou. To vše za doprovodu veselé hudby, komediálních zvukových efektů a ženského smíchu. Mělo se jednat o nápodobu videí na sociálních sítích, kde jedna osoba ovládá druhou jako loutku.
Muž oblečený v obleku je odmanévrován od auta a odhozen do kavárny Petit Colon. Jde o skutečné místo v Buenos Aires poblíž divadla Teatro Colon pojmenovaného po Kryštofu Kolumbovi.
Problém ale je, že název kavárny se jak do angličtiny, tak do němčiny překládá jako „malý kolonista“ či „malý osadník“. Ve spojení s mužem tmavé pleti reklama mnoho lidí rozhořčila. Německá televize uvedla, že obří ruku lze interpretovat jako gesto „bílé síly“, které používají neonacisté.
Hluboká omluva
Uživatelé Twitteru také poukázali na to, že když německý slogan „Der Neue Golf“ (v překladu nový Golf) mizí, písmena v textu vyhláskují slovo „neger“, které může být v němčině rasovou urážkou.
Automobilka se zpočátku bránila tím, že původ účinkujících v reklamě není podstatný a že „pro nás bylo překvapením a šokem, že náš instagramový příspěvek nebyl pochopen“, citovala BBC News vyjádření Volkswagenu.
Později se však společnost rozhodla stanovisko změnit a sdělila: „Plně chápeme odpor a hněv jako reakci na reklamu. Je zcela jasné, že je toto video špatné a nechutné. Jasně se od něj distancujeme a upřímně se omlouváme.“
Společnost dále uvedla, že vzhledem k vlastní historii – byla založena před druhou světovou válkou nacisty – netoleruje žádnou formu rasismu, xenofobie nebo diskriminace.
Přešlap není poprvé
Celou situaci chce automobilka přezkoumat a vyvodit nezbytné důsledky. To by mohlo vést k důkladnějším kontrolám a vyvážení marketingové komunikace.
Není to ale poprvé, co se na automobilku kvůli nevhodné reklamě spustila vlna kritiky. V roce 2013 firma vyrobila propagační inzerát k finálovému zápasu amerického fotbalu Super Bowl s bílým mužem z Minnesoty, který hovoří s jamajským přízvukem a vybízí kolegy, aby byli uvolněnější v přístupu k životu.
Loni v březnu se zase předseda představenstva společnosti Volkswagen Herbert Diess omluvil, že použil nacistický slogan, když hovořil o důležitosti zvýšení zisku. O pět měsíců později pak byl kvůli britským pravidlům o genderovém stereotypu zakázán inzerát, který ukazoval muže jako dobrodruha, zatímco žena seděla u kočárku.