Článek
Není mnoho úředníků, kteří by pracovali v takových prostorách: prvorepubliková vila, skoro kompletně opravená, s obrovskou zahradou – a navíc na vyhledávané pražské adrese ve čtvrti, kde sídlí i zahraniční diplomaté.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj svým lidem takovou třípodlažní vilu v pražské Bubenči před lety pořídil a nyní se dokončuje její rekonstrukce za 22 milionů. A jak Seznam už na jaře upozornil, panují pochybnosti, jestli tahle investice byla zapotřebí: v rozlehlém domě totiž působí pouhých pět úředníků.
Poslanci hospodářského výboru Sněmovny pak tento týden pořízení vily pro antimonopolní úřad zásadně zpochybnili – a to už od samého začátku, nejen nákladnou rekonstrukci.
Úřad získal vilu v roce 2015 zdarma od Ministerstva obrany – s plánem přesunout sem sídlo pražské pobočky úřadu, jehož centrála je v Brně.
Jenže pořízení vily neprošlo vládní dislokační komisí, která takové případy posuzuje a má dbát na to, aby se úředníci přesouvali do jiných volných státních budov. A ne aby si hned stavěli nová sídla za desítky milionů.
„Ano, na jednání zaznělo, že vedení ÚOHS tuhle komisi úplně obešlo,“ potvdil místopředseda hospodářského výboru Marian Jurečka (KDU-ČSL).
„Byla porušena pravidla pro nakládání s administrativními budovami,“ řekl Radek Ležatka, mluvčí Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM).
Právě ÚZSVM má činnost dislokační komise na starosti.
Chybu napravíme, říká Rafaj. Ale jak?
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže této komisi neoznámil, že ukončuje nájem v kancelářích u Ministerstva pro místní rozvoj. A ani neinformoval, že si chce pořídit nové prostory – tedy vilu v Bubenči, pro administrativní využití poněkud netradiční místo.
„Přitom komise má v takových případech posoudit, jestli je investice opravdu efektivní. Z pohledu peněz, počtu lidí nebo metrů čtverečných, které se mají využívat,“ vysvětlil poslanec Jurečka.
Předseda Úřadu na ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj na dotaz Seznamu přes mluvčí připustil, že jde o „administrativní pochybení“.
„Úřad pracuje na jeho nápravě,“ vzkázal Petr Rafaj. Upřesnil také, že člověk, který měl investici do pražské pobočky na starosti, už v úřadu nepracuje.
Podle informací Seznamu však bylo pořízení vily od začátku především Rafajovým nápadem. Ostatně i před poslanci hospodářského výboru hájil investici tím, že potřebuje místo pro jednání v Praze – například když jede na schůzky na ministerstvech.
„V době videokonferencí mi to přijde jako zvláštní argument,“ reagoval však místopotředseda hospodářského výboru Marian Jurečka.
Není jasné, jak se může napravit chyba, která vznikla už v roce 2015: Vila je dnes téměř opravená, takže těžko komise zpětně rozhodne, že ji úřad nemá používat.
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže už ani nehrozí trest za to, že se před lety vyhnul komisi, která mohla pořízení vily zastavit. Zákon o majetku státu ani status komise žádné sankce neznají.
Podkrovní byt pro šéfa
Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj, který je mimochodem vyšetřován policií kvůli zakázce na dálniční mýto, si v podkroví vily nechal od projektantů nakreslit i 40metrový byt.
Úřad, který hlídá také férovost veřejných zakázek, na startu investice v roce 2015 tvrdil, že žádné jiné vhodné prostory než právě bubenečskou vilu nesehnal. Přitom se prý potýkal s problémem, kam s úředníky pražské pobočky: v té době sídlili v centru Prahy v ulici Na Příkopech – v budově Ministerstva pro místní rozvoj měli vyčleněno celé jedno patro o rozloze 500 metrů.
Podle úřadu kanceláře nevyhovovaly. Například tím, že se k nim těžko dostávalo autem (hned v přízemí domu je však vstup do metra).
Když pak úřad vyhlašoval zakázku na celkovou opravu vily a postavení nových garáží na dvoře, argumentoval znovu ve veřejných dokumentech, že bez nového sídla hrozí pobočce kolaps. „Nerealizace veřejné zakázky by měla za následek nemožnost faktického fungování zadavatele, a to fungování jeho detašovaného pracoviště s umístěním na území hlavního města Prahy,“ stojí v oficiálním zdůvodnění z roku 2015, proč je potřeba vypsat soutěž na opravu vily.
Jenže provoz pobočky od té doby úřad naopak utlumoval a na jaře podle informací Seznamu ve vile pracovalo jen pět zaměstnanců, což i úřad oficiálně potvrdil. Kanceláře jsou přitom naplánované na kapacitu 24 úředníků. Kdyby byla naplněná, na jednoho úředníka by vycházelo přes 50 metrů čtverečních, tabulky ve veřejné správě počítají s prostorem 12 metrů na jednoho pracovníka.