Článek
Podle rozhodnutí z 18. prosince se členové Arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR) hlasováním většinově přiklonili k názoru, že reklama porušuje etický kodex.
Hlavní postava reklamy několikrát napodobuje či paroduje svou podobou i používanými výrazy Ježíše Krista či obecně prostředí Nového zákona.
„Reklama nesmí obsahovat nic, co by hrubým a nepochybným způsobem uráželo národnostní, rasové nebo náboženské cítění spotřebitelů. To se podle většinového názoru Arbitrážní komise v daném případě stalo,” stojí v odůvodnění podepsaném výkonným ředitelem RPR Ladislavem Šťastným.
Na rozdíl třeba od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání není RPR orgán zřízený zákonem, ale jen nezisková organizace. Nemůže tak udělovat sankce nebo zákazy, ale jen doporučení. I toho se ale například televize Prima rozhodla držet a reklamu tak neodvysílá.
„Reklamní spoty na spotřebitelský úvěr Twisto měly být na kanálech skupiny Prima nasazené od ledna. Po vydání rozhodnutí RPR, že reklama je z etického pohledu závadná, nemůžeme původní spot vysílat," uvedla pro Seznam Zprávy Gabriela Semová, mluvčí Primy.
Twisto se chce bránit a v souladu s řádem rady podá proti rozhodnutí protest. „Přiznáváme, že náš Twistus Splatitel je lehce na hraně, jsme ale přesvědčeni, že ji nijak nepřekračujeme. Považujeme domnělou podobnost s postavou Ježíše Krista za jasně rozpoznatelnou nadsázku,“ řekl k tomu šéf marketingu Twista Lukáš Janoušek.
Jak závadná reklama s dvojníkem mesiáše vypadá, se podívejte ve videu v úvodu článku.