Hlavní obsah

Řada otázek, málo odpovědí. Od úmrtí fotbalisty Emiliana Saly uplynul rok

Úmrtí Emiliana Saly si připomínali fanoušci po celém světě.Video: AP

Přesně jeden rok od tragického úmrtí argentinského fotbalisty Emiliana Saly. Ani po této době však není jasné, proč se soukromé letadlo se dvěma lidmi na palubě zřítilo, proč se Sala před pádem letadla nadýchal oxidu uhelnatého, ovšem ani to, zda bude muset Cardiff francouzskému Nantes za fakticky neuskutečněný přestup zaplatit.

Článek

V právě probíhajícím přestupovém období jsou na pořadu dne tradičně ostrá vyjednávání o smlouvách a podmínkách pro profesionální fotbalisty. Je jasné, že ne všechny přestupy se vydaří podle plánu, a spousta agentů si nakonec bude drbat hlavu, jakou štaci že to svému klientovi vyjednali. Jedno je ale jisté – nikdo ve fotbalovém prostředí si nepřeje, aby jeho trejd dopadl tak tragicky, jako loňský přestup argentinského útočníka Emiliana Saly.

Osudná cesta přes La Manche

Osmadvacetiletý forvard kroutil už čtvrtou sezonu ve francouzském Nantes. Za „kanárky” nasázel ve 120 zápasech celkem 42 branek a byl jednou z opor západofrancouzského klubu. Jeho výkony logicky neunikly pozornosti fotbalového trhu a o jeho služby se ještě před zimním přestupovým oknem začal vehementně ucházet Cardiff.

Velšský celek bojoval v anglické Premier League o záchranu, pral se o každý bod a nutně potřeboval schopného kanonýra. Nebál se proto vyskládat na stůl na své poměry rekordních 17 milionů eur. Za takovou sumu nikdy žádného fotbalistu v historii nepřivedl. Nantes nabídku přijalo, přestup Emiliana Saly byl domluvený a k začátku jeho nového dobrodružství v Premier League chybělo jediné – přeletět Lamanšský průliv.

Argentinec odmítl původní nabídku Cardiffu využít klasický komerční let. Za pomoci agenta Willieho McKaye si následně domluvil soukromý let, ke kterému mělo dojít 21. ledna 2019. Ještě před startem stihl poslat svým nejbližším zprávu o tom, že se v letadle necítí nejlépe.

„Bojím se o bezpečnost letadla, připadá mi, že by se mělo rozpadnout.“ Byla to poslední zpráva, kterou Sala poslal.

Malé soukromé letadlo Piper Malibu s Emilianem Salou a devětapadesátiletým pilotem Davidem Ibbotsonem zmizelo z radarů nedaleko ostrova Alderney. Během následného vyšetřování bylo prohledáno zhruba 4 500 kilometrů čtverečních, bohužel neúspěšně. Po třech dnech policie akci odvolala s tím, že možnost přežití obou pasažérů je naprosto minimální.

S tím se ale nechtěli smířit Salovi nejbližší. Díky sbírce, do které se zapojili mimo jiné také Diego Maradona či Lionel Messi, se podařilo vybrat více než 300 tisíc eur a pátrání po zmizelém letadlu tak mohlo pokračovat. Vrak letadla se nakonec našel 3. února, o několik dní později poté došlo k nalezení těla a identifikaci Emiliana Saly. Tělo pilota nebylo dodnes nalezeno.

Od úmrtí argentinského fotbalisty uplynul rok a rodina pozůstalého stále nezná odpovědi na všechny otázky, které s tragickou událostí souvisejí. Oddělení vyšetřování leteckých nehod prohlásilo, že jejich práce je v pokročilé fázi a že do konce března zveřejní finální zprávu. V té by měla být také odpověď na otázku, jak se mohl Emiliano Sala před pádem letadla nadýchat oxidu uhelnatého. Právě to totiž ukázala toxikologická zpráva, podle které měl mít Sala v těle navázán oxid uhelnatý na 58 procent hemoglobinu. Kritická přitom může být podle odborníků už hodnota kolem padesáti procent.

Uctění památky i finanční tahanice

Argentincova smrt zasáhla celý fotbalový svět, největší pietní akce pak logicky uspořádaly dva zúčastněné kluby. Ačkoliv za Cardiff nikdy nenastoupil, fanoušci velšského klubu ho už brali jako vlastního. V Nantes pak uctívají Salovu památku pravidelně dodnes. Během deváté minuty (Sala nosil na zádech číslo 9) každého domácího utkání zní stadionem jeho chorál. Členové fanklubu dokonce chtějí po svém oblíbenci pojmenovat jednu z městských ulic.

V nadcházejícím sobotním utkání proti Bordeaux nenastoupí hráči Nantes v typických žlutých dresech, nýbrž ve světlých argentinských barvách. Výtěžek z prodeje těchto unikátních dresů pak poputuje do dvou klubů, za které Sala nastupoval ve své domovině – San Martín de Progreso a Proyecto Crecer. Už jen to svědčí o tom, že se na argentinského šutéra rozhodně nezapomnělo.

Nalezením těla naneštěstí těžké období pro Salovu rodinu neskončilo. Tři měsíce po jeho smrti v době, kdy se nejbližší začali učit bez Emiliana žít, zemřel ve věku 58 let na infarkt rovněž jeho otec, Horacio.

Kromě vzpomínání na oblíbeného fotbalistu se navíc paralelně rozjel i smutný finanční boj mezi Nantes a Cardiffem. Po vleklém sporu mezi oběma kluby, který nikam nevedl, nařídila v září fotbalová federace FIFA velšskému Cardiffu, aby Nantes uhradil první splátku za Salův přestup, která byla vyčíslena na 6 milionů eur. Zástupci Cardiffu se bránili tím, že Sala v době tragédie nebyl registrován jako hráč Premier League, tudíž nebyl přestup platný.

Podle francouzských činovníků ale byly všechny potřebné dokumenty vyřízeny a podepsány. Současný vývoj je takový, že se Cardiff obrátil na Mezinárodní sportovní arbitráž v Lausanne. Projednávání případu je na programu na jaře letošního roku. Konečný verdikt se pak očekává v průběhu června.

„Celá událost je naprosto tragická a vývoj mezi oběma kluby je nešťastný. Je to příběh, který nám připomíná, že fotbalisté jsou v první řadě lidé a ne komodita, o kterou by se měly sportovní organizace přít,“ říká francouzský sportovní novinář Jean-Marcel Boudard.

Oba zainteresované kluby pak prošly v posledních měsících zcela opačným vývojem. Cardiffu se jarní část sezony vůbec nepovedla a jeho 34 bodů nakonec na záchranu nestačilo. Ve druhé nejvyšší anglické soutěži pak rozhodně nezáří. Momentálně je třináctý a na okamžitý návrat mezi elitu to úplně nevypadá. To Nantes skončilo v loňské sezoně dvanácté a letos se statečně pere o evropské poháry. Se ziskem 32 bodů zatím kanárci okupují čtvrtou příčku.

Oba kluby by ale jistě vyměnily všechny získané body za to, aby před rokem jeden let z Francie do Walesu býval proběhl bezproblémově…

Související témata:

Doporučované