Hlavní obsah

Qatar Airways zezelená. Zbaví se starých letadel a nakoupí úspornější

Foto: https://commons.wikimedia.org

Ilustrační snímek.

Světem hýbou emise a právě letecké společnosti jsou často pod drobnohledem. Generální ředitel QA pro server Executive Traveller vysvětlil, jakým směrem se budou během nejbližších let ubírat.

Článek

Katarské aerolinky Qatar Airways v současnosti provozují 57 letounů Boeing 777, ale šéf firmy Akbar Al Baker nyní oznámil, že do roku 2024 v rámci „ozelenění“ firmy pošle celou trojsedmičkovou flotilu do výslužby a nakoupí zcela nové stroje.

Katařané se tak budou zbavovat 48 Boeingů 777-300ER a devítky strojů s delším doletem 777-200. Zároveň v rozhovoru pro server Executive Traveller oznámil i jejich nástupce - a v Evropě budou zklamaní, protože Katařané chtějí zase nakoupit Boeingy a zase to budou 777, jenom s písmenem X navíc. Cenou útěchy pro Airbus bude, že v roce 2028 by měli Qatar Airways nasadit poslední evropské „jumbo“ A380.

Nová a úspornější letadla

„Jsme si velmi dobře vědomi našich emisí a jsme velmi rádi, že pokračujeme v zavádění palivově účinných letadel,“ řekl Baker v rozhovoru. „Plánujeme snížit naše emise a v průběhu času dosáhnout uhlíkově neutrálního růstu,“ vysvětluje. A právě vyšší efektivita a nižší spotřeba se skrývají za tajemným písmenem „X“.

Minulý týden také letecká společnost k nelibosti hlavních výrobců letounů potvrdila, že letos ani příští rok nemá v úmyslu převzít jakýkoliv nový stroj, nejdříve to plánuje od roku 2022.

Generální ředitel společnosti Airbus Guillaume Faury nedávno uvedl, že některé nejmenované letecké společnosti odmítly komunikovat ohledně projednání dodávek letadel. V některých případech by mohlo být dokonce přijato právní opatření, nicméně je to podle něj až poslední možnost.

Kromě potíží s přísunem peněz však katarské rozhodnutí vyzkouší, jak dobře si výrobci umějí zorganizovat práci. Pro Boeing to bude mimo jiné znamenat dodávku více než 50 nových letounů ve dvouletém okně 2022 až 2024, což bude náročné. A pro Airbus platí to samé.

Šéf Qatar Airways totiž také prohlásil, že flotila letadel Airbus A330, z nichž některá létala více než 15 let, už z letiště v Dauhá v barvách QA nelétají a dalších 29 letadel Airbus A320 čeká v příštích letech stejná cesta. Takže i Airbus bude napjatě očekávat, kdy bude moci rozběhnout výrobu následovníků.

Víc než první třída

Al Baker pro server Executive Traveller také řekl, že letecká společnost pracuje na novém interiéru, prakticky nové třídě některých letadel. Má jít o „velmi exkluzivní“ produkt, vedle kterého bude klasická „první třída“ vypadat jako chudá příbuzná.

Prostor třeba jen se čtyřmi sedadly by měl podle manažerových představ uspokojit ty nejvyšší nároky katarské i jiné smetánky a aerolinky s ním počítají jen u několika letadel na stěžejních trasách typu Dauhá-Londýn či Dauhá-Paříž.

„V Kataru máme obrovskou poptávku do dvou nebo tří evropských destinací,“ například do Londýna a Paříže, vysvětluje Al Baker, „takže můžeme představit velmi malou kabinu první třídy pro naše místní cestující, kteří chtějí velmi exkluzivní produkt první třídy.“

Al Baker se domnívá, že doba klasické první třídy pomalu končí. „Myslím, že nakonec se první třída na leteckých společnostech bude zmenšovat,“ vysvětluje. „Plocha v letadle je velmi drahá a zabírat její velkou část tak malým počtem sedadel, jako se to děje u první třídy s průměrným koeficientem obsazenosti do 60 procent, nedává smysl,“ uzavírá.

Doporučované