Článek
Hračku, která dříve stála 25 dolarů, tedy zhruba 540 korun, dnes zájemce dostane za 28 000 dolarů, tedy více než 600 tisíc korun.
Kalifornská společnost Premium Joy vyrábí různé pěnové hračky pro předškolní děti včetně podložek, skládaček a kostek. Jednou z nejprodávanějších je podlahová pěnová skládačka s názvem Under the Sea a motivem vodního světa.
„Před pandemií jsme jich prodali pět až šest tisíc ročně,“ řekl pro server CNN Hassan Alnassir, zakladatel a majitel společnosti. Také však uvedl, že Premium Joy končí s jejich výrobou, protože jejich výroba a dovoz z Tchaj-wanu stojí moc peněz.
Poptávka po skládačkách Under the Sea však nyní raketově vzrostla a převyšuje nabídku. Alnassir má v tuto chvíli jen jeden kus, a tak přemýšlí o tom, jak vysokou cenovku na něj dá. Při pátrání zjistil, že se tato puzzle na internetu prodávala i za 27 000 dolarů. Cenu proto stanovil na 28 000 dolarů, což je více než tisícinásobek jejich původní ceny.
Zájemce se však zatím nenašel. „Může to nějakou dobu trvat,“ dodal. Pokud Alnassir získá kupce, použije peníze k zahájení výroby na domácím trhu.
„Pokračovat ve výrobě skládačky prostě nepřipadalo v úvahu. Hlavním problémem, který nás přiměl k rozhodnutí ukončit výrobu skládačky navzdory její popularitě, je to, že náklady na námořní přepravu se kvůli pandemii výrazně zvýšily,“ řekl Alnassir a dodal, že přepravní sazby jsou téměř čtyřikrát vyšší ve srovnání se začátkem roku 2020.
Loni v únoru podle něj činily náklady na dvacetistopý přepravní kontejner 1900 dolarů, letos v červnu je to přes 7000 dolarů.
Alnassir sice dříve uvažoval o tom, že by výrobu přesunul do Spojených států, ale nemohl najít výrobce, který by měl potřebné specializované vybavení. „Zvažujeme možnost vyrábět hračky v USA, což bude pravděpodobně levnější. Místo pěny ale budeme výrobky dělat z lepenky,“ objasnil Alnassir.
Stoupající náklady na dopravu a nedostatek kontejnerů jsou pro výrobce hraček problémem i výzvou. „Dopadají především na menší společnosti,“ uvedl Jim Silver, analytik hračkářského průmyslu. Podle něj jsou situací více zasaženy proto, že mají méně možností.
„Větší společnosti jako Mattel a Hasbro mají více továren v různých zemích, odkud odebírají své výrobky. U společnosti vyrábějící přepravní kontejnery je pravděpodobnější, že bude upřednostňovat větší klienty, jako jsou právě Mattel a Hasbro,“ vysvětluje Silver.
Firmy jako Premium Joy se snaží uspokojit poptávku prodejem zásob, které jim ve skladech zbyly z loňského roku. Trápí je ale nedostatek přepravních kontejnerů a situaci zhoršují i zvyšující se náklady na přepravu po celém světě.
Problém se však netýká jen výrobců hraček. Situace v lodní dopravě vedla k nedostatku všeho, od mikročipů a kuřecího masa až po chlor nebo sýr.