Článek
Situace kolem nového typu koronaviru zamíchala kartami plánů na silvestra polovině lidí. Téměř každý šestý se rozhodl neslavit příchod nového roku vůbec. Vyplývá to z průzkumu Instant Research pro společnost Bohemia Sekt.
Pětina respondentů bude trávit vstup do nového roku v úzkém rodinném kruhu, namísto plánovaného setkání s partou přátel. Ti, kteří přelom roku slaví, často s alkoholem v ruce.
Bez novoročního přípitku si oslavy nedokáže představit 35,9 procenta lidí. Skoro dvě třetiny Čechů kupují sekt v cenové hladině 100 až 200 korun.
Průzkum pro Bohemia Sekt
Provedla společnost Instant Research ve dnech 30. 11.–3. 12. 2020.
Zapojilo se 1071 respondentů ve věku 18–65 let, muži a ženy z celého Česka.
Stálicí novoročních přípitků je šumivé víno. Lahev sektu otevírá o půlnoci 70 procent lidí. Dalších skoro 5 procent volí jeho nealkoholickou variantu.
Češi jsou zvyklí podle průzkumu na přípitek s rodinou i na Štědrý den. V rodinách 81 procent dotazovaných nechybí při těchto příležitostech slavnostní přípitek. Polovina oslovených si přiťukne sklenkou vína, ať už šumivého nebo tichého.
Výroba sektu jela i o sobotách
Ve Starém Plzenci, kde vzniká mezi Čechy nejoblíbenější sekt, soustředili veškeré kapacity na výrobu pro hlavní sezonu už měsíce dopředu. Od října v závodě s pětasedmdesátiletou tradicí změnili rozložení směn, zařazovali i pracovní soboty. Tak, aby je neomezil případný logistický výpadek nebo nemocnost zaměstnanců v době pandemie covidu-19.
Historie sektu ve Starém Plzenci
Zásadní roli sehrál v tamním vinařství francouzský enolog Louis Girardot. Do Čech přišel ve 40. letech minulého století vybaven nejen dokonalou znalostí technologie výroby sektů, ale i vlastním druhem kvasinek ze své rodné a proslulé oblasti Champagne.
Ve Starém Plzenci učil místní enology správným postupům při výrobě nápoje.
První lahve otevřeli v roce 1945 američtí vojáci v den osvobození Starého Plzence. Během oslav prý vypili 37 000 lahví.
„V hektické předvánoční sezoně v důsledku boomu e-commerce k tomu může dojít, je velký tlak na logistiku a zásilkové firmy,“ vysvětluje snahu vyhnout se problémům a zásobit se včas Ondřej Beránek, který tomu všemu šéfuje a ve firmě pracuje už 23 let.
Druhé Vánoce byly v srpnu
V době pandemie je i pro jeho firmu všechno jinak. Většina Čechů letos trávila dovolenou v tuzemsku a bylo to znát i pro jedničku na trhu, která až ze 70 procent vévodí v tuzemsku výrobě sektů.
Výroba sektu ve Starém Plzenci
Ve sklepích někdejšího pivovaru vzniká šumivé víno dvěma způsoby.
Oba jsou francouzského původu.
Starší je metoda Champenoise, kterou se připravují šampaňská vína ve Francii. Sekt prokváší přímo v konkrétních lahvích, které pak zákazník dostane na stůl.
Druhá metoda je Charmatová, lahve se nahrazují těmi o něco většími – způsob založený na prokvášení tichého vína pomocí kvasinek a likéru v uzavřených velkých tlakových nádobách.
Zdroj: Bohemia Sekt
„Šli jsme tomu naproti a uvedli na trh novinku Bohemia Sekt ICE, netypicky podávanou s ledem,“ říká ředitel firmy s tím, že za deset měsíců roku jim meziročně rostl trh o 15 procent. Pomohla právě letní sezona.
„Je to i pro nás velké překvapení. Máme dlouhodobě vysledováno, že sekt je takovým barometrem spotřebitelské nálady, takže v průběhu letošního roku jsme si od té situace neslibovali nic zásadního. Nicméně Češi evidentně mají rádi bublinky i v létě,“ popisuje situaci na trhu Ondřej Beránek s tím, že spotřeba roste i u Prosecca, a to nejen konkurenčního. Jedno vlastní vyrábějí v Itálii v rámci celé skupiny, do níž Bohemia Sekt patří.
Padly večírky, padla gastronomie
Přestože v letošním roce firmy rušily večírky často už v září, ve Starém Plzenci je to příliš netrápí. A sice vzhledem k tomu, že více než dvě třetiny produkce směřují do maloobchodu a třetina do gastronomie. Propad v příjmech by tak neměl podle ředitele Bohemia Sektu přesáhnout 10 procent.
„Navíc jsme zaznamenali nový trend, který jsme v předchozích letech neznali. Firmy mají zpravidla připraveny rozpočty na vánoční večírky, o to více si objednávají sekty jako dárky pro své zaměstnance, skutečně zavážíme paletová množství do firem,“ řekl.
„Po 23 letech jsem nervózní, jako na začátku”
I jeho firma škrtala už od jara prakticky všude, kde to šlo. Včetně peněz za marketing a reklamu. Zmrazené peníze ale firma uvolnila už v létě.
Přesto vyhlíží konec roku s obrovskou nervozitou. V době pandemie je chování spotřebitelů nevyzpytatelné, vůbec není jasné, jak se letos budou chovat. Přitom právě prodeje koncem roku dělají až třetinu několikamiliardového obratu.
„Přiznám se, že na to každoroční napětí za těch 23 let, co jsem v Bohemia Sektu, jsem si tak trochu zvykl. Už to možná neprožívám tak intenzivně, jako to bylo na jaře. Ale letos tím, že situace je jiná, to napětí bude zase takové, jako bývalo v začátcích,“ přiznává Ondřej Beránek pro SZ Byznys.