Článek
Marketplace, česky tržiště. To je směr, kterým se čím dál víc chce ubírat internetový obchod Mall.cz ze skupiny PPF i jednička na poli e-commerce Alza.cz. Slibují si od něj lepší růst a širší nabídku sortimentu pro koncového zákazníka.
Jak marketplace funguje: Prodej včetně marketingu, dopravy, fakturace, případné reklamace či vrácení zboží zastřešuje provozovatel tržiště. Partner určuje cenu zboží, způsoby a ceny doručení a expeduje zboží z vlastního skladu. Hlavní rozdíl tak zjednodušeně řečeno je, jestli zboží leží ve vlastním skladu velkého e-shopu nebo ve skladu partnera.
„Naším dlouhodobým cílem je dosáhnout přes tržiště poloviny obratu a přes 60 procent objednávek,“ uvedl pro SZ Byznys obchodní ředitel Mall Group a ředitel programu Mall Partner Jakub Kováč. Aktuálně se firma blíží počtu 2000 partnerů a 2 milionům partnerských produktů. „Za poslední dva roky jsme v celém regionu vyrostli desetkrát,“ uvedl Kováč.
Příběh partnera Svět-trampolín.cz
Proč jste členem marketplace, když máte zavedený e-shop?
Jelikož jsme se před téměř 15 lety rozhodli budovat vlastní prémiovou značku námi designovaných a vyráběných výrobků pod značkou „aga“, bylo naším zájmem spojit jméno této značky s největším online marketplace. Byl jsem od začátku pevně přesvědčený o tom, že spojení bude fungovat a bude přínosné pro obě strany.
Mall.cz má ohromnou prodejní sílu, my zase disponujeme širokým sortimentem zboží, velkými skladovacími kapacitami a kvalitní logistikou nejen v rámci ČR, ale i pro země jako Polsko, Slovensko, Maďarsko a Slovinsko. Do většiny z těchto zemí, kde Mall provozuje své online Marketplace, jsme schopni zákazníkovi doručit zboží následující pracovní den po objednání.
Jak vám to vychází ekonomicky?
Z pohledu jednotlivých prodejů je podíl nákladů na prodané zboží při prodeji přes Mall.cz vyšší než v případě přímých prodejů přes naše eshopy. Pokud ale vnímáme ekonomiku firmy jako celek, pak jsou zcela jistě MALL prodeje pro naši firmu efektivní. Zrychlila se obrátkovost zboží, neustále rozšiřujeme sortiment, máme širší rozhled na trhu a více vnímáme trendy v preferencích zákazníků. Z čistě ekonomického pohledu se sice relativně o něco snížila marže, ale významněji se snížil podíl fixních nákladů na obratu firmy.
Je pro vás výnosnější prodávat sám, nebo přes tržiště?
Výnosnější je stále prodat zboží přes naše eshopy. My přesto usilujeme o to, aby byl zachováván zdravý poměr přímých prodejů a těch realizovaných přes Mall.cz. Spolupráce s Mall.cz nám výrazně rozšiřuje obzory a možnosti se jako firma neustále rozvíjet a učit se od těch nejlepších. Proto pevně věříme, že se vzájemná spolupráce bude i nadále rozvíjet.
Konkurenční Alza má ve svém programu Dropshipment přes 280 tisíc položek od více než 250 partnerů. „Jejich počet začal výrazně růst se začátkem pandemie a stále zrychluje,“ uvedl místopředseda představenstva Alzy Petr Bena.
V regionu funguje také americký Amazon. „Stabilně v Česku spolupracujeme s nižšími tisíci partnerských prodejců,“ uvedla mluvčí firmy Miroslava Jozová. Celosvětově podle ní dosahuje podíl prodaného zboží od partnerských prodejců přibližně 60 procent a stále roste.
Jakub Kováč vidí několik důvodů, proč tržiště rozvíjet: „Jednak nafukovat vlastní sklady nejde donekonečna. Dále, dlouhodobá vize Mall.cz je mít nejširší nabídku na trhu, nejde ale být odborník na všechno. Proto u některých kategorií jdeme cestou tržiště a partnerů – například u módy nebo specifických segmentů třeba typu potřeb pro horolezectví. A konečně: tržiště má lepší potenciál růstu,“ vysvětluje.
I pro Alzu je budování tržiště jednou z letošních priorit. „Partnerský prodej má pro nás velký potenciál, neustále jej rozvíjíme a jen za loňský rok se tržby z této formy prodeje více než ztrojnásobily a od začátku letošního roku již vzrostly o dalších 136 procent,“ potvrdil za Alzu Petr Bena. „Loni se nám ve spolupráci s velkými partnery podařilo otevřít úplně nové segmenty, jako jsou alkoholické nápoje, hudební nástroje, nábytek, móda nebo poukazy na zážitky,“ doplnil.
E-shopy si nově mohou na tržišti půjčit
Mall.cz spouští ve spolupráci s fintechem Lemonero, který z 11 procent vlastní Komerční banka, novinku: půjčku, na kterou dosáhnou i začínající e-shopy. Peníze ve výši 30 tisíc až milion korun si mohou půjčit na 3, 6 či 12 měsíců s úrokem 0,99 % měsíčně.
„E-commerce je nesmírně dynamický obor a dostupnost růstových peněz je pro úspěch obchodníka klíčová. Banky ale pro začínající e-shopy nemají adekvátní produkty. Lemonero umí již po devíti měsících existence e-shopu efektivně vyhodnotit, na jakou půjčku bezpečně dosáhne. Vše je na pár kliknutí a kompletně online,“ popisuje šéf Lemonera Jan Laštůvka, CEO startupu Lemonero.
Zda startup internetovému obchodníkovi půjčí, nebo ne, kolik a za jakých podmínek, vyhodnocuje hlavně z jejich reálného provozu. „Napíchne se“ (samozřejmě se souhlasem e-shopu) na obchodní platformu a pomocí umělé inteligence zkoumá data o reálných objednávkách.
Příběh partnera Kávanacesty.cz
Na otázky SZ Byznys odpovídala Barbora Vršecká
Proč jste členem marketplace, když máte svůj e-shop?
Marketplace je pro nás další prodejní kanál. Jsme menší e-shop a nikdy nedokážeme získat na našich stránkách takový traffic lidí. Máme tak šanci oslovit s našimi produkty, které jsou velmi specifické, velký okruh lidí, aniž by nás to stálo vlastní peníze navíc.
Jak vám to vychází ekonomicky?
Velmi zajímavě a rentabilně. Marketplace si sice bere určité procento z každého prodeje, avšak nevychází to hůře, než nás stojí standardní marketingové kanály. Mnohdy je přivedení zákazníka po „vlastní ose“ dražší než fixní provize za objednávku. Obratově nám pak generuje marketplace odhadem 20 až 30 % příjmu. To je rozhodně nezanedbatelné procento.
Je pro vás výnosnější prodávat sama, nebo přes tržiště?
Nejlepší je kombinace obou věcí. Prodej přes marketplace je vlastně maržově velmi bezpečný. Platíte část z hodnoty zboží jako provizi za zprostředkování prodeje a nic víc. Navíc se přes marketplace dá prodat opravdu hodně zboží. Jedinou trochu stinnou stránkou je pak to, že ten zákazník sice kupuje vaše produkty, ale není na vašem e-shopu. Nevybudujete si s ním osobní vztah a nemáte šanci mu něco prodat opakovaně.
Mall.cz je v budování tržiště nejdál v tuzemsku, podíl objednávek od partnerů na všech objednávkách tu činí 30 procent. Marketplace provozuje také na Slovensku, v Maďarsku, v Polsku a ve Slovinsku, v nejbližší době se chystá rozjet také Chorvatsko.
„Pro partnery je velmi zajímavé, že se mohou dostat do zahraničí, aniž by měli vlastní e-shop. Třeba ve Slovinsku je Mall pod značkou ‚mimovrste‘ jednička. Český obchod tam tak nemusí složitě budovat povědomí o značce, ale může začít hned prodávat,“ vysvětluje Jakub Kováč.
Dopravu do zahraničí si zatím musí na rozdíl od Česka a částečně Slovenska partneři zabezpečit sami. „Letos ale chceme naší dopravou stoprocentně pokrýt Slovensko, oběma směry. Možnosti dopravy pak chceme rozšířit i do dalších zemí, kde působíme,“ říká Kováč.
Některé kategorie, jako třeba velká bílá technika, mobily a elektronika si chce Mall.cz udržet u sebe, nenabízet je od partnerů. „Platí to především pro ty velké značky typu Bosch, Apple, HP či Lenovo. Máme s nimi vztah, vlastní dlouhodobou expertízu a chceme nad těmito segmenty mít zákaznickou zkušenost víc pod kontrolou,“ konstatuje Kováč.
Pokud jde o cenu pro e-shopy, Mall.cz si bere zhruba polovinu z provize plus poplatky. Za každou realizovanou objednávku partner platí 9 Kč plus měsíčně 290 nebo 990 Kč za napojení do systému. V Alze hradí dodavatel také provizi plus měsíční poplatek 490 Kč nebo 990 Kč.
U Amazonu je vedení individuálního účtu zdarma, prodejce platí 0,99 eur za prodanou položku. Vedení účtu Professional je zpoplatněno měsíčním poplatkem 39 eur a provizí z prodejů ve výši od 7 do 15 %.