Článek
Pokud půjde vše podle plánů, od července bude možné poprvé od uzavření hranic vycestovat na dovolenou, tedy nejen kvůli práci nebo nutnému zařizování jako doposud. V první vlně půjde hlavně o sousední státy, Češi by se ale mohli dostat i k moři - Ministerstvo zahraničí jedná o možnosti jet například do Bulharska nebo Pobaltí. V srpnu by se mezi země, kam je možné vycestovat, mohlo přidat i oblíbené Chorvatsko, Slovinsko nebo Malta s Řeckem. Jak ale bude cestování v postpandemickém světě vypadat? Server BBC sepsal pravděpodobnou vizi letecké dopravy od příchodu na letiště po přílet do ciziny.
Některá letiště již v současné době zavedla pravidla pro nezbytné cestování. Jedná se o podobná opatření, jako již fungují například v obchodech. Pokud se nejedná o blízké osoby, mají mezi sebou mít lidé rozestup alespoň dva metry, v prostorách letiště je také k dispozici dezinfekce. Organizačně je pak snaha zabránit zbytečnému shlukování většímu množství lidí na jednom místě, například na terminálech.
Ve Spojených státech je nový mimo jiné i důraz na mytí rukou před i po bezpečnostní kontrole, Hongkong dokonce testuje budku, která během 40 vteřin vydezinfikuje oblečení i kůži cestujících od bakterií a virů. Asijské letiště cvičně čistí roboti - uklízeči, kteří k ničení mikrobů používají ultrafialové záření.
Cestující se také budou muset obrnit trpělivostí, podle generálního ředitele Interpid travel Jamese Thorntona si zvýšená opatření vyberou daň v podobě delších procedur. „Stejně jako se stalo běžnou praxí vyndávání tekutin a elektronických zařízení při kontrolách, mohou se zažít i pravidla spojená se vzájemným distancováním,“ citovala Thorntona BBC.
Pomoci by mohly i další technologické prostředky. Účinnost termokamer v boji s koronavirem rozděluje experty vzhledem k možnému bezpříznakovému průběhu nákazy, možnost elektronického check-inu ale letiště vítají a doporučují. Tato varianta totiž snižuje nadbytečný mezilidský kontakt.
V Dubaji pak dokonce aerolinky Emirates nabízejí cestujícím rychlotest, který do deseti minut dokáže odhalit možnou nákazu koronavirem. Hongkong zase podle The Sun dezinfikuje i zavazadla, která pak označí jako „sanitagged“. Tento proces má za úkol urychlit kontroly po příletu. V letadle samotném pak budou pravděpodobně jak cestující, tak palubní personál nosit roušky.
Italská designerská společnost Avioninteriors zase připravila dva návrhy, které by měly pomoci chránit pasažéry v průběhu letu. Ten první, komplikovanější, by znamenal otočit prostřední sedačky o 180 stupňů a vybavit je ochrannými plexiskly. Leteckým společnostem by tak nemusel poklesnout zisk z vyblokovávání právě prostřední řady, jak to dělají nyní. Druhá varianta je na provedení jednodušší, jedná se o ochranný box, který stačí nainstalovat na sedačku. Díky průhlednosti nebude cestující omezovat, ale pouze je chránit.
Air travel post #CoronaVirus:
— @MacJordan (@MacJordaN) April 26, 2020
Is this new flight seat concept an indication of what’s to come for the airline industry globally?
Credit: @AvioInteriors. pic.twitter.com/fd6I0aGt8m
Korean Air dokonce plánují vybavit své zaměstnance ochrannými obleky s brýlemi a rukavicemi. Kapsy na sedadlech se pravděpodobně nebudou využívat a instruktážní ukázka, jak se chovat v případě nečekané situace, se prodlouží o sekci o hygieně.
Ani příletem do cílové destinace však záplava nových pravidel nekončí. Již zmíněné hongkongské letiště, mimochodem s Tokiem dávané jako příklad pro boj s koronavirem, má celou sérii procedur. Po vystoupení z letadla čeká pasažéry měření teploty a vyšetření ve speciální místnosti. Tam kromě zjištění cestovatelské anamnézy dostanou příchozí i přesné instrukce, jak postupovat mimo letiště a jak kontaktovat zdravotníky v případě možných symptomů koronaviru. CNN připomíná, že první dva týdny v zemi jsou zahraniční cestovatelé povinni být v karanténě, kterou úřady kontrolují pomocí elektronického náramku, jenž příchozí dostanou.
Podle The Sun navíc i testování samotné zabere hodně času. Cestující z Velké Británie nebo Spojených států mohou na výsledek čekat až 12 hodin.