Článek
17:10 Aktualizovali jsme text o vyjádření společností poskytujících půjčky.
Během adventu řada lidí koketuje s myšlenkou vylepšit si rozpočet na dárky půjčkou. A to je důvod, proč právě teď nezisková organizace Člověk v tísni zveřejňuje svoji detailní analýzu všech firem, které mají oprávnění poskytovat nezajištěné úvěry.
„Před Vánoci spousta lidí bohužel uvažuje o tom, že si udělá hezké Vánoce za pomoci úvěrů. Není to ale jen problém během adventu. Je to obecně velký problém,“ uvedl Martin Kovalčík, z tiskového oddělení Člověka v tísni.
Takzvaný Index odpovědného úvěrování, jak Člověk v tísni svoji analýzu nazývá, tak odhaluje konkrétní praktiky, které mohou vést do dluhové pasti.
Lidé by měli zpozornět, pokud například poskytovatel nemá na svých webových stránkách kalkulačku, která jednoduše ukazuje, jaké budou splátky a kolik celkově přeplatí.
„Jedna třetina společností kalkulačky nenabízí,“ řekl David Borges, hlavní autor indexu, a dodává, že v případě, kdy může na stránkách potenciální klient vyplnit pouze kontaktní dotazník, se dostává do nerovného postavení vůči obchodníkovi po telefonu, který se mu ozve.
„Měl bych vědět, kolik budu měsíčně splácet, měl bych vědět, kolik přeplatím a jaké jsou sankce v případě, že se s platbou opozdím,“ vypočítává základní informace, které by měl klient před uzavřením půjčky vědět.
Z analýzy českého trhu totiž vyplývá, že při půjčce 50 tisíc na jeden rok může klient přeplatit tři tisíce, ale i 80 tisíc korun.
Dalším velkým rizikem mohou být takzvané revolvingové úvěry. Jde o flexibilní půjčky, kde si může klient postupně půjčenou částku během splácení navyšovat.
Analytici ale narazili na situace, kdy je minimální splátka 20 procent dlužné částky a stejně tak každý měsíc rostou i úroky. Klient se tak může dostat do nepřetržitého zadlužení.
Člověk v tísni také varuje před finální podobou smlouvy. Všechny údaje je nutné opět zkontrolovat, jestli se od původně dohodnutých nezměnily.
„Mnohdy jsou tyto údaje doplněné rukou, zákon nevymezuje, že by to mělo být předtištěné,“ líčí David Borges.
Zatímco v loňském roce Index odpovědného úvěrování hodnotil 39 společností, letos jich bylo 35. „Některé z těchto společností se přesunuly do segmentu podnikatelských půjček,“ říká Borges s tím, že u podnikatelských úvěrů nepodléhají zákonu o spotřebitelském úvěru a dlužníci nemají takovou ochranu.
„Pokud nejste podnikatel, neberte si podnikatelský úvěr,“ radí David Borges.
Těmto se vyhněte
Člověk v tísni v rámci analýzy trhu vytvořil také žebříček jednotlivých poskytovatelů půjček od těch nejodpovědnějších až po ty nejméně odpovědné.
„Můžete mít dojem, že některé firmy jsou odpovědné a některé ještě víc odpovědné. Fakticky se některé firmy chovají neodpovědně,“ popisuje Daniel Hůle, odborník na dlouhou problematiku z Člověka v tísni.
Varuje především před šesticí firem, které v hodnocení dopadly nejhůře. Jde o společnosti CentroFinance, Ferratum, Help Financial, P&P Loan, Profi Credit a O.K.V. Leasing.
„Například společnost Profi Credit je gigant srovnatelný s největšími poskytovateli na trhu, a přesto se nachází v pásmu, kde by si žádný člověk neměl půjčit peníze,“ říká Daniel Hůle.
„Zástupci společnosti Člověk v tísni byli upozorněni na nesprávnost údajů, ze kterých vycházeli při hodnocení úvěrového produktu společnosti Ferratum Bank,“ reagoval pro Seznam jednatel Richard Kouba. Podle něj se aktuálně řeší oprava nesprávně uvedených informací.
Generální ředitel další z šestice nejhůře ohodnocených firem Michal Kraumann z Help Financial Seznamu překvapivě řekl, že oceňuje práci Člověka v tísni a je s analytiky v kontaktu. Přidat na stránky chce například kalkulačku splátek. „Vyšší úroky máme, protože půjčujeme rizikovějším lidem, kterým banky nepůjčí,“ říká Kraumann a dodává, že pokud by peníze nezískali od nich přesunuli by se klienti do šedé zóny.
Naopak jako nejodpovědnější index hodnotí Air Bank, Zonky a Cofidis. „ Je to skvělý nástroj pro základní orientaci v obrovské nabídce půjček, ve které je pro laika složité se orientovat,“ reagoval na druhé místo v žebříčku ředitel Zonky Pavel Novák.