Hlavní obsah

První zvedací železniční most v Česku. Brána do Prahy se otevírá vysokým lodím

Jak bude první zdvižný železniční most vypadat a jak vypadala demontáž toho starého?Video: Ředitelství vodních cest ČR

Tentokrát to nebylo pomyslné položení základního kamene, které odstartovalo cestu k vůbec prvnímu pohyblivému železničnímu mostu v Česku, ale demontování toho starého.

Článek

První zvedací most pro přejezd vlaků přes řeku bude stát už příští rok v Lužci nad Vltavou.

Budovat ho tam bude Ředitelství vodních cest (ŘVC ČR), které chce v rámci širšího projektu zvýšit podjezdnou výšku pro plavidla pod mosty na Vltavě tak, aby moderní vysoké lodě mohly doplout až do Prahy.

Původní železniční most stál v Lužci nad Vltavou celých 115 let. Vysokotonážní jeřáb s nosností 550 tun ho snesl dnes, v úterý 5. listopadu. Starou ocelovou konstrukci teď čeká rozřezání a cesta do šrotu.

Nový zdvižný most přes řeku bude první takový železniční most v České republice svého druhu. Ovládat jej bude možné dálkově téměř až z šest kilometrů vzdálené plavební komory Hořín.

Sedm mostů za sedm set milionů

Širší projekt a investice ve výši zhruba 700 milionů korun se týká celkem sedmi mostů mezi Mělníkem a Prahou a je jednou z největších do infrastruktury vodních cest za poslední léta, píše server Zdopravy.cz. Celý soubor má být dokončený v roce 2021. Úpravami prochází i samotná plavební komora Hořín.

Mosty mají za sebou více jak stoletou službu, čímž by je v každém případě čekala modernizace nebo výměna. Stavbaři je proto předělají tak, aby se podjezdová výška zvýšila z dnešní 4,5 metru na sedm metrů. V případě Lužce nad Vltavou dojde podle vizualizace ŘVC ČR k upravení, aby se železniční přejezd nad řekou mohl zvedat o 2,6 metru.

Tři zvedací, jeden problematický v Praze

Zvedací budou celkem tři ze sedmi upravovaných mostů – dva v Lužci, z toho jeden železniční, druhý silniční, a ve Vraňanech.

V polovině října Ředitelství vodních cest vypsalo tendr na trvalé zdvižení dvou mostů přes projektovaný Vraňansko-hořínský kanál, a to jeden se silnicí III. třídy ve Vrbně a druhý s účelovou komunikací v Zelčíně. Podle serveru Zdopravy.cz činí odhadované náklady 177 milionů korun.

Přestavovat se budou také mosty na Trojském kanálu. Problematickým zůstává pražský Hlávkův most s podjezdovou výškou pěti metrů. Vede přes něj magistrála.

Vedení ŘVC ČR doufá, že se po dovršení projektu mimo zpřístupnění kanálu i velkým hotelovým lodím také otevře cesta nákladní kontejnerové dopravě a sníží se tak třeba zatížení silnic těžkou dopravou.

Doporučované