Článek
Titul vstupuje do repertoáru Baletu ND v adaptaci primabaleríny Márcii Haydéeové, v dubnu ho Národní divadlo uvedlo v on-line verzi. S ikonickým dílem s hudbou Petra Iljiče Čajkovského bude mít Balet ND na repertoáru všechny tři Čajkovského balety: Spící krasavici, Labutí jezero i Louskáčka.
ČTK o tom informovala mluvčí Baletu ND Kateřina Hanáčková. Výpravný balet Spící krasavice na motivy známé pohádky Charlese Perraulta patří k velkým klasickým baletům. Zahrnuje dramatický příběh se šťastným koncem, velkolepé taneční party Mariuse Petipy, náročné výkony sólistů, výpravnou scénu i kostýmy. S hudbou Petra Iljiče Čajkovského měl premiéru na konci 19. století v Petrohradě. Obrovského úspěchu se ale dočkal až v příštím století po Čajkovského smrti na evropských scénách.
Márcia Haydéeová se narodila v roce 1937 v Brazílii, byla žákyní českého tanečníka Václava Vlčka. V 15 letech odjela do Evropy, studovala v Londýně a čtyři roky tančila ve Francii. Od roku 1961 působila ve Stuttgartském baletu, jeho ředitel a choreograf Johna Cranko pro ni vytvořil téměř celý svůj repertoár – například Romea a Julii, Oněgina, Zkrocení zlé ženy nebo Carmen. Významné role jí šili na tělo i další význační choreografové jako John Neumeier, Maurice Béjart či Glen Tetley.
Jako tanečnice vystupovala se soubory po celém světě a tančila s partnery, jako byli Rudolf Nurejev, Michail Baryšnikov, Jorge Donn nebo Richard Cragun. Mezi lety 1976 a 1996 byla uměleckou ředitelkou Stuttgartského baletu, ve druhé polovině 90. let vedla chilský soubor Ballet de Santiago, jehož ředitelkou byla znovu od roku 2003 až do konce roku 2020. Choreografkou se stala v roce 1987, kdy pro Stuttgartský balet vytvořila originální verzi Spící krasavice, kterou po úspěchu v Německu, Belgii, Švédsku, Chile, Jižní Koreji či Kanadě nyní uvede pražské Národní divadlo.
„Pro Národní divadlo je obrovskou ctí, že legendární Márcia Haydée přicestovala do Prahy a svůj balet zde se souborem osobně nastudovala. Její návštěva se tak stala nejen výjimečnou kulturní událostí, ale i nevšedním příkladem houževnatosti a uměleckého nasazení v covidové době,“ uvedla Hanáčková. Při jarním zdarma on-line uvedení vidělo podle ní záznam baletu během sedmi dnů přes 70.000 diváků.