Hlavní obsah
Online

První ostrá zkouška nového mýta. Katastrofické scénáře se nenaplnily

První ostrá zkouška nového mýta. Katastrofické scénáře se nenaplnilyVideo: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

aktualizováno •

Mýtný systém se spustil v noci ze soboty na neděli.

Článek

Spuštění satelitního mýta v Česku nepůsobilo v pondělí dopravní komplikace. Nejhorší předpoklady, které podle dopravních modelů počítaly s několikakilometrovými kolonami, se zatím nenaplnily. Podle provozovatele systému je dnes provoz plynulý, pouze na hraničním přechodu se Slovenskem v Lanžhotě byla ráno až dvoukilometrová kolona kamionů.

Během neděle se na mýtném vybralo více než sedm milionů korun a systém zaregistroval více než milion průjezdů. Vybraná částka je podobná jako v předchozích nedělích v listopadu.

Dnešek je prvním pracovním dnem od spuštění systému a provozovatel jej vnímá jako zatěžkávací zkoušku. Dvoukilometrová kolona vozidel se vytvořila v Lanžhotě, nevybočovala ale do dálnice. Na ostatních přechodech kolony nebyly, tvořily se kratší fronty řidičů čekajících u obchodních míst, kde se mohou registrovat.

Situace je nadále komplikovaná jen u Lanžhota

Podle čerstvých informací se přechod na nový mýtný systém zatím obešel bez výraznějších dopravních komplikací. Kolony se objevily jen u hraničního přechodu u Lanžhota, kde je zhruba 1,5 kilometru dlouhá fronta nákladních automobilů v odstavném pruhu u sjezdu na parkoviště, kde si řidiči mohou vyřídit nutnou administrativu.

Nepříjemnost pro polské řidiče u Bohumína

Jeden z domluvených provozovatelů parkovišť na polské straně před hranicemi z Bohumína odmítl vydávat palubní jednotky pro nový mýtný systém v Česku. Parkoviště přitom mělo sloužit jako předsunutá kancelář, kde se řidiči mohli zastavit a vyřídit potřebnou administrativu, aby neblokovali samotné hranice.

„Není to krizová situace, je to ale diskomfort pro polské řidiče, kteří až na místě zjistí, že musí pro palubní jednotky popojet ještě o kousek dál,“ říká mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš.

Podle něj se v Bohumíně, který hlásí stoprocentní vytížení výdejních míst, situace nedotýká samotné dopravy. To potvrzuje i policie. „Všechny hraniční přejezdy v Moravskoslezském kraji jsou průjezdné,“ řekla Seznamu policejní mluvčí Pavla Jiroušková.

Přehled: Takto jsou vytíženy hraniční přechody

Situace na hraničních přechodech je i přes zavádění nového mýtného systému stále klidná. Policii, Ředitelství silnic a dálnic a novému provozovateli se podařilo udržet kolony mimo samotné hlavní tahy.

Naopak fronty se mohou utvářet před samotnými výdejními místy. Přinášíme aktuální přehled vytíženosti v procentech:

Bohumín – 100 %

Hatě – 83 %

Lanžhot – 80 %

Mikulov – 75 %

Český Těšín – 65 %

Krásný Les – 58 %

Dolní Dvořiště – 58 %

Mosty u Jablunkova – 50 %

Rozvadov – 43 %

Hora Sv. Šebestiána – 42 %

Hrádek nad Nisou – 42 %

Náchod – 40 %

Hranice přechod na nový mýtný systém zvládají

Ani chvíle před polednem, kdy měla kulminovat dopravní špička u nákladní dopravy, nepředstavovala pro dopravní situaci náhlé komplikace.

Situace je na českých hranicích pro řidiče osobních automobilů klidná a průjezdná.

Jediné problémy stále hlásí hraniční přechod u Lanžhota, kde se podle nejnovějších informací tvoří zhruba dvoukilometrová kolona v odstavném pruhu směrem k parkovišti.

Situace z dronu: klid na cestě u Bohumína

Klid na hranicích hlásí podle nejnovějšího monitoringu společnost CzechToll. Dokládá to i záběry z ptačí perspektivy například z Českého Těšína.

Kolony nákladních automobilů tak řidiči mohou potkat jen na hraničním přechodu u Lanžhota, kde podle nejnovějších informací fronta dosahuje délky 2,5 kilometru.

Foto: CzechToll

Klidnou situaci u Bohumína dokládají záběry z dronu.

Ranní špička opadá, popisuje reportér z Lanžhota

Podle reportéra Seznamu Tomáše Svobody se situace uklidňuje i na hraničním přechodu u Lanžhota.

„Bavil jsem se s řidičem z Turecka, popisoval, že ve frontě strávil 40 minut a dalších 20 minut čekal na výdejní místo,“ líčí reportér. Podle něj si mu řidič stěžoval, že má zhruba deset různých palubních jednotek na různé mýtné systémy po Evropě a netušil, že v Česku dojde ke změně.

„Je tady okolo osmi výdejních míst,“ dodává Tomáš Svoboda s tím, že na místě fungují jak kiosky, tak mobilní přepážky.

V Rozvadově čeká na přihlášení zhruba 50 řidičů. Většinou cizinci

Na dálničním hraničním přechodu Rozvadov v Plzeňském kraji zatím nepůsobí spuštění nového satelitního mýtného systému žádné dopravní komplikace. Provoz je plynulý, kolony se netvoří, řekla ČTK krajská policejní mluvčí Martina Korandová. Policie místo na D5 trvale monitoruje.

Na parkovišti u hranic je zhruba 150 kamionů, převážně cizinců, kteří si buď vyřizují registraci mýta nebo vybírají povinné přestávky. Ve frontě na obchodním místě, kde se přepravci registrují, stojí zhruba 50 řidičů, většinou Poláků, Rumunů a Bulharů.

Klidnou situaci hlásí i policisté na přechodech v Bohumíně, Českém Těšíně a v Mostech u Jablunkova.

Fronta u Lanžhota vzrostla na půl kilometru

Situace na českých hranicích se dál komplikuje jen na hraničním přechodu u Lanžhota. Tamní kolona v odstavném pruhu směrem na Česko narůstá. Z původně hlášené 300metrové fronty se aktuálně protahuje na půl kilometru.

Podle informací ŘSD i CzechTollu se situaci s registrováním řidičů snaží urychlit i tak, že k Lanžhotu přejíždí jedno mobilní výdejní místo od Bohumína.

Je klid, potvrzuje ŘSD

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla je situace na českých dálnicích u hranic klidná. I u hraničního přechodu u Lanžhota se komplikace týkají pouze nákladních vozů. Osobní vozy pak mohou projíždět ve dvou pruzích.

„Stále je třeba počítat s tím, že se sem tam mohou během dne objevit nějaké komplikace,“ dodává Jan Rýdl.

Video: Takhle vypadá fronta na registraci

Takhle momentálně vypadá kolona v Lanžhotě, píše redaktor Seznam Zpráv Tomáš Svoboda:

U Lanžhota řidiči čekají na registraci

Hraniční přechody jsou zatím bez front. Podle monitoringu situace společnosti CzechToll se jediné komplikace odehrávají na Břeclavsku u hraničního přechodu Lanžhot.

„Vznikla tam asi 300metrová fronta na příjezdu na parkoviště,“ hlásí Martina Beranová z tiskového oddělení CzechToll s tím, že fronta zatím nezasahuje do samotné dálnice.

Zhruba 30 řidičů tam aktuálně čeká na registraci do nového mýtného systému.

Náchod: menší fronty u výdejních míst

Situace na česko-polském hraničním přechodu Náchod–Běloves po zavedení nového mýtného systému byla kolem osmé hodiny bez větších komplikací. Provoz kamionů je zatím plynulý. U výdejních míst, kde si řidiči kamionů mohou pořídit palubní jednotku nového mýtného systému, byly podle ČTK menší fronty.

Podle odhadů by přitom situace měla kulminovat mezi osmou až desátou hodinou dopoledne, kdy má na české hranice přijíždět nejvíce nákladních vozidel.

Zbývá zaregistrovat ještě 140 tisíc aut

Na hraničním přechodu v Lanžhotě na Břeclavsku, kde se podle dosavadních předpovědí očekávaly největší potíže a kolony kamionů, je kapacita výdejních míst aktuálně zaplněná na 25 %.

Podle mluvčího CzechToll zbývá ještě zaregistrovat cca 140 tisíc vozidel ze zhruba 458 tisíc.

„Neznamená to ale, že všechna vyrazí k českým hranicím během dne,“ dodává Miroslav Beneš z CzechTollu. Podle něj jde totiž kromě kamionů i o dálkové autobusy, které vyráží na cesty nepravidelně.

Unikla hesla do systému?

Na sociálních sítích během brzkého rána začaly kolovat záběry z reportáže České televize, které odhalují část přihlašovacích údajů a hesla u počítače, jenž slouží k zaregistrování do systému nového mýta.

Přihlašovací údaje v záběrech ČT.

Podle Miroslava Beneše, mluvčího společnosti CzechToll, která nový systém provozuje, ale nejde o heslo do systému.

„Je to staré heslo ke konkrétnímu počítači z dob instalace. Rozhodně se s tím nikdo nepřihlásí do systému,“ reaguje Beneš, podle kterého tak nejde o žádný únik citlivých informací a není třeba ani měnit hesla do systému.

První problémy hlásí Lanžhot

Kolona nákladních aut roste před bývalou celnicí u Lanžhota na Břeclavsku. Kamiony ze Slovenska sjíždějí z D2 na parkoviště, aby řidiči mohli vyřídit vše potřebné pro nový mýtný systém. Kolonu zachytil Jednotný systém dopravních informací i dálniční kamery.

Odbavení je zatím plynulé

Podle provozovatele systému pomalu stoupá kapacita obchodních míst, kde se mohou přepravci registrovat, ale kolony na hranicích se netvoří. „Odbavujeme plynule,“ řekl po páté hodině ranní Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll. Provoz oproti neděli houstne a s tím podle Beneše pomalu stoupá kapacita vytížení prodejních míst.

Od nedělního večera byla nejvyšší vytíženost prodejního místa severně od Bohumína na polské straně, kde kapacita dosáhla 85 %. „Byly vydány desítky palubních jednotek za hodinu,“ upřesnil Beneš. Bylo to dáno tím, že v Polsku neplatí v neděli zákaz jízdy kamionů, jako tomu je v Česku mezi 13:00 a 22:00. Řidiči po 22:00 vjíždějí z Polska do ČR a před tím se ve zvýšené míře registrovali.

Čekají se kolony dlouhé až 12 kilometrů

Očekává se, že v prvních dnech budou spuštění nového mýta provázet dlouhé kolony kamionů na hranicích. Nejhorší situace se dá očekávat od pondělního rána, a to zejména u hranic s Polskem a Slovenskem. Například u Lanžhota na Břeclavsku CzechToll varuje ve špičce před kolonami o délce až 12 kilometrů.

Načítám

Hlavní zprávy