Článek
Oproti heliportu je menší o 60 procent. S průměrem 14 metrů tak poslouží i vrtulníku. Tohle městské letiště bude ale hlavně pro létající taxíky a nákladní drony, a to jako první na světě. Stát má totiž už v listopadu. Londýnský developer Urban Air Port ho kompletně bezemisně instaluje v britském městě Coventry a jeho provoz se úplně obejde bez připojení k městské síti.
Půlku projektu zaplatí stát. Letišť budou stovky
Firma chce do pěti let instalovat celkem 200 takových prefabrikovaných letišť. Celý projekt má stát nanejvýš 2,5 milionu liber, což je v přepočtu bezmála 74 milionů korun. Z toho už ale skoro polovinu částky získala od britské vlády z grantu pro výzkum a inovace. Program Future Flight Challenge pro ni uvolnil celkem 1,2 milionu liber, tedy asi 35 milionů korun.
„Závod o první pasažéry v letounech eVTOL už probíhá. V Evropě je firma, která chce certifikaci v roce 2023, už za dva roky. Firmy v USA jsou na tom časově tak podobně. Takže první cestující jsou na cestě a podle mě je nezbytné se na to připravit,“ vysvětluje Ricky Sandhu, zakladatel společnosti.
Konkurence je nemalá. První taxík může létat už letos
Urban Air Port spolupracuje mimo jiné i s jihokorejskou automobilkou Hyundai. Ta chce vlastní eVTOL, tedy elektrický letoun pro vertikální start i přistání, sama uvést do komerčního provozu v roce 2028. V závodu ale není sama.
Čínský EHang s 16 rotory pro dva pasažéry má totiž létat údajně už letos. V Evropě potom vede také dvoumístný Volocopter s 18 rotory z Německa. Ten by měl létat v roce 2023.
Počítá se s tím, že samoříditelné elektrické letouny ve všech zemích bude muset řídit centrální systém pro navigaci, který by měl bránit kolizi konkurenčních strojů.