Článek
Americký koncern Boeing se pomalu stává synonymem smůly a šlendriánu. Firma, jejíž stroje 737 MAX místo létání čekají na letištích a v hangárech, nyní odložila uvedení nového stroje 777X do provozu. Důvodem jsou zpožděné dodávky motorů.
Boeing tak nesplní termín dodávky nového letounu pro společnost Qantas Airways, která má v plánu překonat trasu mezi Sydney a Londýnem bez mezipřistání za 21 hodin. V komerčních podmínkách by šlo o premiéru svého druhu.
Společnost Qantas Airways doufala v první dodávky letadel v roce 2022, první cestující na nejdelší trati světa se měli proletět už o rok později, v roce 2023.
„Prozkoumali jsme harmonogram našeho vývoje a potřeby klientů čekajících na 777X a rozhodli jsme se ho ještě upravit a počkat,“ uvedl mluvčí Boeingu Paul Bergman.
Dodal, že úprava přispěje ke snížení rizik ve vývojovém programu a zajistí hladší přechod na výrobu nových strojů 777–8.
V boji s Airbusem
Nový problém Boeingu tak znovu nahrává evropskému konkurentovi Airbus, který na podobné verzi letounu pracuje a svůj stroj, jenž zvládne překonat 17 tisíc kilometrů dlouhou trasu, představí dost možná rychleji.
Nejde jen o prvenství jako takové či pouhý zápis do knihy leteckých rekordů. Časová prodleva by určitě ohrozila postavení Boeingu oproti jeho evropskému rivalovi, pokud jde o podíl na trhu s letadly na dlouhé vzdálenosti. I v tomto byznysu platí obecné pořekladlo, že kdo dřív přijde, ten víc mele.
Airbus, který nabízí verzi A350–1000, i Boeing už předložily aerolinkám Qantas své „nejlepší a konečné“ nabídky.
Odpověď na otázku, kdo v souboji dvou aerogigantů nakonec zvítězí, ale zatím zůstává ve vzduchu.