Článek
„V cyklodepu na Florenci u Těšnova se budou balíky překládat z náklaďáků na speciální elektrokola a kurýři je pak doručí přímo k zákazníkům. Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města,“ uvedl Adam Scheinherr (Praha Sobě), primátorův náměstek pro oblast dopravy. „Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo. Efektivní logistika je základem zdravého města, a když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze. Je to krok správným směrem ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu, který v Praze dýcháme.“
Podle Petra Hlaváčka (TOP 09 a STAN – Spojené síly pro Prahu), prvního náměstka primátora, pomůže „využívání nákladních elektrokol namísto dodávek centru Prahy nejen z pohledu odlehčení dopravy či lepšího využití prostoru pro chodce, ale zejména snížením počtu emisí i hluku.“
Pro umístění logistického depa vybralo město prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září zde bylo soukromé parkoviště. „Nejde jen o jeho umístění na kraji centra města, ale je také chráněno mostem magistrály proti nepříznivému počasí a současně je dobře dostupné z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály,“ upozornil mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Pilotní provoz je plánovaný na 6 až 8 měsíců. Projektu se účastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Společně budou provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií.
Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek.
„Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodal Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Pokud bude provoz logistickými firmami i magistrátem hodnocený pozitivně, je vedení města připravené zvážit zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. Prostor depa bude sloužit i jako prezentace nových technologií v lehké elektromobilitě. Na jaro je plánované rozšíření depa o Logistický Hub, kdy bude možné zásilku dopravní společnosti také osobně předat, nebo si ji vyzvednout.
„Nákladní elektrokola jsou tou další ‚velkou věcí‘ v rozvoji městské dopravy. Věříme, že díky provozu Depa se stane doprava zboží na kole běžnou součástí našeho města. A že konečně bude normální i pro obyvatele se dopravovat ať už na klasickém, nebo nákladním elektrokole,“ upozornil Jakub Ditrich, vedoucí projektu ve společnosti ekolo.cz, která zajišťuje organizaci a provoz Cargo depa.