Hlavní obsah

První dohoda ke stavbě metra D je podepsána: místo pro stanici Nemocnice Krč

První smlouva k nové trase metra se týká stanice Nemocnice Krč (vizualizace pro Metroprojekt z roku 2012).Video: Radek Nohl

Vedení Prahy bude schvalovat memorandum, díky němuž by mělo získat pozemky naproti Thomayerově nemocnici.

Článek

Pražští radní schválili první dohodu o koupi pozemků, které město potřebuje pro stavbu metra D z Náměstí míru do Písnice.

Politici se na návrhu shodli s rodinou, jež vlastní přes 90 tisíc metrů čtverečních v Krči, kde by měla stát budoucí stanice Nemocnice Krč.

Pozemek, o který jde, počítá náměstek primátorky Petr Dolínek mezi několik klíčových.

Podle zjištění redakce Seznam Zprávy chybí Praze ke stavbě celé trasy a všech stanic celkem 186 pozemků.

Pozemky pro metro D. A jak nám nová trasa pomůže?Video: Radek Nohl, Jaroslav Gavenda

Součástí memoranda je podle Dolínka mimo jiné i podmínka, podle níž se majitelé pozemků naproti Thomayerově nemocnici zavážou, že do několika měsíců předloží vizualizaci objektu, který chtějí u výstupu metra postavit.

Radim Vojta, jeden z vlastníků nejrozsáhlejších pozemků pro stavbu metra a mluvčí rodiny, se kvůli probíhajícím jednáním vyjadřovat nechce.

Návrh memoranda, jak ho Dolínek formuluje, „trochu blokovala Praha 4“.

Dohodu nakonec podepíše Praha, dopravní podnik (DPP) a vlastníci. Vůli podepsat ji měla také Praha 4, to se nakonec nestane, právo vyjádřit se jí ale zůstane.

Starosta Prahy 4 Petr Štěpánek uvedl, že jedná ve shodě s magistrátem a dělá kroky k tomu, aby jeho městská část měla co nejdříve územní studii pro novou stanici metra D Nemocnice Krč.

Náměstek Dolínek: Za pozemky pro metro D může Praha zaplatit až tři miliardy.

Dopravní podnik chce s prvními zkušebními štolami na nové trase podzemní dráhy začít příští rok a současné vedení Prahy by chtělo metro D dokončit do roku 2025. Dolínek v pondělí řekl, že etapu mezi stanicemi Pankrác a Nové Dvory chtějí zprovoznit do roku 2023.

Na koupi pozemků má nyní hlavní město v rozpočtu připraveno prvních 800 milionů korun. Už teď ale víceméně s jistotou ví, že nakonec zaplatí mnohem víc. Náměstek Dolínek hovoří až o třech miliardách.

Část peněz by však chtělo město získat zpět. Bylo by to v případě, kdyby se podařilo část pozemků po vybudování metra D předprodat soukromému investorovi.

Kvůli tomu Dolínek s primátorkou Adrianou Krnáčovou a ředitelem dopravního podniku na první polovinu února svolává investorské fórum. Na něj zvou mimo jiné i největší developerské firmy v Praze. „Budeme se bavit o tom, že by bylo zajímavé pro Prahu založit s nějakým investorem společný podnik,“ uvedl Dolínek.

Seznamu popsal, jak by taková spolupráce mohla fungovat. „My tam dovedeme metro a oni by řešili povrch po dohodě s městem. Vznikly by tam veřejné služby, obchody, místo pro komunitní život, ale zároveň i komerční prostory. Praha by tak nemusela vykupovat všechny pozemky, protože by to na sebe vzal partner v projektu.“

Doporučované