Článek
První čtyři Češi podali včera podle zjištění Seznamu žalobu kvůli emisnímu skandálu Dieselgate. Po Škodě Auto a Volkswagenu požadují dohromady odškodnění 510 tisíc. Za to, že jim firmy do aut namontovaly software falšující laboratorní výsledky měření zplodin.
V žalobě přitom píší, že odhadovaná maximální cena odškodnění může být více než 21 miliard korun. Částku odvozují od kompenzace, kterou koncern Volkswagen zaplatí ve Spojených státech – každému z řidičů tam podle soudem schválené dohody rozdá v přepočtu 127 tisíc korun.
V Česku jezdí asi 165 tisíc takhle postižených vozů. Takže kdyby se teoreticky k žalobě připojili všichni vlastníci, naskáče požadavek na odškodnění na částku přes 20 miliard.
Žaloba míří k Obvodnímu soudu pro Prahu 8. Žalobci jsou majitelé dvou octávií, jeden má Volkswagen Caddy a další Volkswagen Golf.
Vychází z toho, že se Volkswagen k manipulacím přiznal – po celém světě jezdí 11 milionů „dieselgatových" aut.
Připomíná například prohlášení generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna při propuknutí kauzy na podzim roku 2015: „Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru zákazníků a veřejnosti."
Zadruhé šlo podle žaloby o jasný podvod a pohrdání zákazníky, aby koncern ušetřil na drahých protiemisních opatřeních. „Žalovaný však svým lstivým, úmyslným jednáním negativně ovlivnil rozhodnutí spotřebitelů a zneužil jejich neznalost k vlastnímu prospěchu," stojí v žalobě.
A s pomocí mezinárodní kanceláře Oxera Consulting vypočítává, že vozům z aféry Dieselgate klesla o několik tisíc korun hodnota na trhu a také se jim po odstranění nelegálního softwaru zvýší až o dvě desetiny litru spotřeba.
Volkswagen i Škoda Auto oponují, že k odškodňování není důvod. Auta běžně procházejí technickou kontrolou a vyšší spotřebu nebo menší životnost motoru po přehrání softwaru zatím nezávislé testy neodhalily.
Žalobu podávají klienti firmy Safe Diesel, kterou založil mimo jiné podnikatel a bývalý manažer stavebních firem Vladimír Neumann. Tvrdí, že mu vadí přístup koncernu – zatímco za mořem dává řidičům peníze, v Evropě se k ničemu podobnému nechystá.
První čtyři žaloby jsou zatím jen začátkem, ke sporu se podle Safe Diesel připojí zanedlouho dalších pět stovek lidí.