Hlavní obsah

První čísla z modrých zón: Abonentů je víc než míst

Firmy provozující nový pražský parkovací systém zveřejnily první data o tom, jak se parkuje.

Článek

Po téměř dvou měsících od zavedení modrých zón ve dvou pražských městských částech zveřejnily firmy provozující parkovací systém první výsledky.

Ubylo vozů, které v oblastech s modrými a fialovými zónami parkují.

Počet řidičů, kteří platí a respektují pravidla, je 80 procent. To je víc, než bývá v místech s placeným parkováním zvykem. Dosavadní zkušenosti hovoří o zhruba 60 procentech disciplinovaných řidičů.

A nakonec: Počet prodaných parkovacích oprávnění převýšil počet míst, která byla pro regulované oblasti plánována.

Rezidentů už nepřibude

Systém placených zón začal v Praze 5 a 6 platit 24. srpna.

V Praze 5 se prodalo 7605 parkovacích oprávnění, projekt počítá s 7056 parkovacími místy.

V Praze 6 je prodáno 20 352 oprávnění, míst by mělo být k dispozici 18 362.

A v Praze  8, kde se zavedl nový systém parkování od prvního října, si parkovací oprávnění pořídilo 11 783 řidičů, míst k stání je zde 12 274.

Podle Jana Kábrta z pražské Technické správy komunikací, která nové parkovací zóny spravuje, se nedá očekávat, že počet rezidentních oprávnění dál poroste.

Co ta čísla znamenají

Přestože podle čísel má oprávnění víc aut, než  je míst v placených oblastech, podle Jana Kábrta systém funguje.

„Jsou to projektová místa a skutečná kapacita je mnohem větší. A samozřejmě nemůžete počítat, že v celém veřejném prostoru parkují všichni najednou," vysvětluje pracovník TSK Praha.

Petr Horský, předseda České parkovací asociace, která se na novém systému podílela, pak připomíná, že v placených zónách Prahy 1, 2 a 3, které fungují už několik let, je převis 30 procent. V Praze 5 a 6 deset procent.

Kritik chystá žalobu

Zatímco provozovatelé parkovacích zón si nový systém chválí, řidiči tak spokojení nejsou. Asi nejvýraznějším odpůrcem je advokát Ondřej Pecák, který se chystá podat proti systému hromadnou žalobu.

„Je to jako když se prodá o tisíc lístků na koncert víc, než jaká je kapacita. Co se stane? Lidé z toho udělají kůlničku na dříví," reaguje na data Pecák. Podle něj je nesmysl, že nový systém rezidentům zaručil klidné parkování.

„Největší problém vidím v tom, že tento systém poškodil skoro všechny. Je nevyvážený a vyhovuje jen pár lidem," shrnuje Pecák, proč chce podat žalobu.

Funguje to, hájí se autoři statistikou

Technická správa komunikací představila přehled, jak se vyvíjí obsazení parkovacích míst na dvou pilotních úsecích v částech Prahy 5 a 6.

Parkovištím se podle těchto údajů po zavedení modrých zón ulevilo.

„V roce 2011 byla obsazenost na Praze 5 podle dat z monitorovacích vozidel přes 120 procent. A v září, jsou to ale syrová data, byla obsazenost pod 60 procenty," řekl Jan Kábrt.

Vývoj v Praze 6 je ještě strmější. Obsazenost se propadla ze 120 procent v roce 2011 na 40 procent letos v září.

Překvapil poměr placení mobilem

Většina plateb za krátkodobé stání probíhá stále u parkovacích hodin. Více jak osm procent pak on-line.

„Ve srovnání se zahraničím je nástup mobilních plateb velmi dynamický. Nečekali jsme ho nikdo," uvedl jednatel provozující firmy MPLA Petr Váverka.

Od spuštění to bylo desítky tisíc transakcí. „V půlce minulého měsíce si pamatuji, že bylo dvacet tisíc transakcí, a to jsme teprve na začátku," dodává Váverka.

Související témata:

Doporučované