Hlavní obsah

„První český terorista je oběť dezinformací. Některé výroky politiků porušují zákony,“ říká česká muslimka

Rozhovor s českou muslimkou Eman Ghalebovou.Video: Lucie Hrdličková, Seznam Zprávy

Do povědomí se dostala před pár lety svou angažovaností ve veřejném prostoru ve městě Teplice. V roce 2016 lidé psali řediteli jejího bývalého gymnázia s tím, že ona a její víra představují nebezpečí pro ostatní studenty a po řediteli žádali její vyhazov. Nosí totiž šátek a vyznává islám. Žádosti byly neúspěšné, škola včetně spolužáků se za ni postavila. Řeč je o Eman Ghalebové, muslimce původem z Jemenu, která v České republice žije od svých pěti let.

Článek

„Každý muslim není terorista, ale každý terorista je muslim.” Takový výraz se často objevuje například v internetových diskuzích. A nejen tam, v roce 2011 tento názor vyjádřil i prezident Miloš Zeman v rozhovoru pro časopis Reflex. Přesto se prvním teroristou na území České republiky stal Čech – a to důchodce Jaromír Balda.

Příznivci SPD se zdály sny o vlacích plných muslimů. Jednasedmdesátiletý terorista v roce 2017 pokácel dva stromy na železniční koleje, kromě toho šířil výhrůžné letáky zaměřené proti muslimům. Oběma činy chtěl u lidí vyvolat strach z muslimských migrantů. Soud mu uložil čtyři roky a psychiatrickou léčbu.

Eman Ghalebové je pouhých 20 let a za napadání a zneužívání své víry by mohla cítit vztek. Ona ale Jaromíra Baldu lituje kvůli tomu, že podlehl neopodstatněnému strachu: „Stal se první obětí dezinformací a politického populismu, který v dnešní době převládá. Doufám, že se dezinformace začnou nějakým způsobem řešit a že přestaneme přehlížet populismus a politické výroky, které porušují jak zákony, tak ústavu, tak veškeré hodnoty v této společnosti,” říká studentka prvního ročníku vysoké školy s tím, že Balda si našel v rétorice Okamurovy strany myšlenky, které zneužil: „V každé skupině lidí, v každém náboženství, v každé společnosti jsou lidé, kteří zneužívají určitý řád skupiny a snaží se tím naplnit své cíle.”

Mladá muslimka, která své názory projevuje i přes sociální sítě, doufá, že tato událost otevře lidem oči. „Že pochopí, že terorismus nebo jakýkoli kriminální čin není spjatý s určitým náboženstvím, s určitým názorem nebo postojem, ale že každý člověk si může najít v určitém náboženství, ideologii, politické příslušnosti nějaké radikální názory.”

Jaromíra Baldu vnímá jako oběť populismu, který se v České republice pěstoval od roku 2015, kdy vypukla migrační krize. Ta se v reálu Česka téměř nedotkla, její mediální obraz ale přesvědčoval o opaku. „Do lidí se hustila myšlenka, že je tu nějaká krize, že je tu pomalu válka o hodnoty. Že je tu skupina uprchlíků nebo cizinců, kteří chtějí nějakým způsobem změnit Česko,” popisuje mladá muslimka své vnímání uprchlické krize.

Vnímala, že lidé v jejím okolí se vlivem médií začali více zajímat o téma terorismu a začali se bát a bránit: „Někdy ta obrana měla podobu nenávisti, radikálních postojů. To se promítalo i do společenského života, do jejich každodenního života. Jediný problém, který v České republice viděli, byla uprchlická krize, která tady vlastně ani nebyla.”

Ghalebová si nenávist, kterou pocítila i na vlastní kůži, vysvětluje strachem z neznáma, čehož se člověk bojí přirozeně. Podle ní většina Čechů nemá s muslimy zkušenost, protože nemá šanci přijít s nimi do kontaktu. Podle statistik jich v Česku není ani 1 % z celkové populace.

„Je těžké přesvědčit člověka, který v životě neviděl muslima nebo si v životě s muslimem nepovídal,” říká mladá žena. Jedinou zkušenost s muslimy podle ní takoví lidé mají z médií – a právě tam dostávají prostor radikálové. „Různé teroristické skupiny, které tvrdí, že jsou vyznavači islámu. A ten člověk, který to pozoruje, já se mu vlastně nedivím, že to tak chápe, že muslimové jsou teroristé. Nemá jiný zdroj informací, jinou zkušenost než z médií nebo z úst politiků.”

S nenávistí se setkala i mladší sestra Eman. Byla jedním z prvňáků prosetické školy, jejichž tablo vyvolalo na Facebooku nenávistné reakce. Někteří účastníci diskuze chtěli převážně romské děti posílat do plynu. Přesto se rodině Ghalebových, kde otec je uznávaný lékař, v Česku žije dobře: „Je tu hodně lidí, kteří vědí, že muslim se rovná člověk. Že je to člověk stejně jako křesťan, žid nebo buddhista.”

V rozhovoru zazní mimo jiné i téma kolektivní viny. Ta podle Ghalebové trápí mladou generaci muslimů a roste pokaždé, když se stane nový teroristický čin. Tvrdí, že její muslimští vrstevníci žijící v České republice ztrácí identitu: „Nevědí, kam patří. Oni se tu narodili, vyrůstali tady, studovali tady, Česko berou jako svůj domov. Svoji identitu ztrácí v tom smyslu, že sice jsou muslimové a byli vychováváni k islámu, ale cítí v sobě to češství a právě kvůli teroristickým útokům a kolektivní vině je česká společnost nechce vzít mezi sebe kvůli strachu.”

Na otázku, jestli uvažuje vstoupit do politiky, odpovídá záporně. Jako svůj cíl vidí vedení diskuze, i přes sociální sítě. „Lidé potřebují, aby jim někdo odpovídal na otázky,” vysvětluje Eman Ghalebová, která se označuje za druhou generaci česko-arabské mládeže.

Související témata:

Doporučované