Hlavní obsah

První Češi se rozhodli podat žalobu kvůli Dieselgate

Proč Američané dostali odškodnění - a my ne? Seznam zjistil, že brzy podají žalobu kvůli falšování emisí i Češi.

Článek

Někdejší manažer Vladimír Neuman nejdřív několik měsíců jenom se zájmem sledoval, jak světem hýbe skandál s falšováním emisí v autech z koncernu Volkswagen. Přesněji to, jak úřady ve Spojených státech předloni falšování odhalily a hned rozjely vyšetřování. A jak na americké soudy zamířily žaloby tisíců řidičů, kteří chtěli odškodnění.

I v Česku jezdí skoro 150 tisíc aut s motory, do nichž byl nahrán nelegální software, a tak třiašedesátiletého podnikatele a bývalého manažera napadlo, proč se něco takového neděje i tady.

„Řekněme, že mě z poloviny celá ta aféra štve. Hlavně to, jak ji nikdo u nás na rozdíl od Ameriky vlastně neřeší..." říká Vladimír Neuman. „A z druhé poloviny je to velmi dobrá obchodní příležitost,“ přiznává.

Už koncem roku 2015 proto založil eseróčko Safe Diesel, které dalo dohromady stovky majitelů aut se zfalšovaným softwarem. A teď je chce zastupovat před soudem - v rámci žaloby na odškodnění, kterou během několika týdnů společně podají proti Škodě Auto a jejímu mateřskému koncernu Volkswagen.

Na právní záležitosti si přitom najal těžkou váhu v oboru - advokátní kancelář BBH, která pracuje pro nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, společnost ČEZ nebo pro skupinu miliardáře Karla Komárka.

Podobné žaloby, kterou Vladimír Neuman s právníky připravuje, už podali advokáti i ve Velké Británii nebo v Německu.

Když vyhrají, tak vydělají

Pokud Safe Diesel se žalobou uspěje, vezme si od řidičů určité procento z vysouzeného odškodného. Kolik, to zatím Neuman tají. „Nechtěl bych teď o procentech mluvit. Objeví se to následně, až podáme žalobu," vysvětluje.

Vladimír Neuman se do roku 1989 živil jako stavební inženýr, pak přesedlal na ekonomické poradenství a pracoval i třeba jako obchodní ředitel v technologické společnosti Eltodo.

Ale říká, že „odškodňovací“ kauzy dlouhodobě sleduje. Prý kvůli bratrovi, který byl společníkem v advokátní kanceláři Michaela Wittiho v Mnichově. Právníka, který na přelomu tisíciletí dokázal přesvědčit německé podniky, aby vyplatily peníze lidem nuceně nasazeným za války na otrocké práce.

„Zatím to vypadá, že v porovnání s USA jsou Češi - a Evropané vůbec - zákazníci druhé kategorie,“ tvrdí Neuman s odkazem na aktuální vývoj kauzy Dieselgate za mořem.

Už na podzim tam federální soud schválil dohodu, podle níž dostanou majitelé postižených vozů od Volkswagenu odškodnění. A koncern také jejich automobily vykoupí. Majitelé by měli obdržet až 10 tisíc dolarů, tedy zhruba 260 tisíc korun.

Jen na vykoupení dvoulitrových motorů a zaplacení různých pokut státu Volkswagen vynaloží 14,7 miliardy dolarů.

Podobné odškodnění, jaké dostali řidiči v Americe, by si advokát František Honsa z kanceláře BBH představoval i pro Čechy. „Teď by nebylo úplně seriózní říkat částky. Ale pro orientaci je dobré podívat se právě do Spojených států," vysvětluje Honsa.

Škoda: Není důvod odškodňovat

Nejvíc modelů mezi vozy s nelegálním softwarem má v Česku domácí automobilka Škoda Auto, dceřiná firma společnosti Volkswagen.

Míní však, že k odškodňování není důvod.

Zákazníkům se podle ní žádná újma nestala. Zhruba třetina lidí (majitelů aut s dvoulitrovými motory) už zamířila do servisu, kde jim počítačový program odstranili. Majitelé těch ostatních o objemu 1,6 zatím na svolávací akci čekají.

Řidiče to nestojí ani čas, ani se po zásahu nezmění spotřeba nebo výkon motoru. Software se totiž zapínal pouze v laboratorních podmínkách při testovacím měření emisí.

„Většina majitelů spojuje účast na servisní akci, po dohodě se servisním partnerem, s plánovanou pravidelnou inspekcí nebo jiným servisním úkonem, jako je například přezutí sezónních pneumatik, výměna oleje a podobně. K dnešnímu dni nám nejsou známy žádné aktivity ze strany českých zákazníků vůči soudům, které by směřovaly k uplatnění nároků na odškodnění. Dotčené vozy lze bez omezení před i po provedení technických opatření používat, proto dle našeho názoru není k takovým krokům žádný důvod," říká Vítězslav Pelc, mluvčí Škodovky.

A stejně odpovídá i Volkswagen. V Americe jsou podle koncernu jiné přísnější emisní normy. Takže požadavky kladené na technologie dieselových motorů tam jsou celkově náročnější. Což se projevuje i tím, že technická řešení pro auta z Dieselgate jsou nákladnější.

„Jsme nadále toho názoru, že pro úhrady odškodnění a pro žaloby zákazníků, které s tím souvisejí, neexistuje v jiných částech světa právní základ. Všechna vozidla, kterých se tato záležitost týká, jsou po technické stránce bezpečná a provozuschopná. Mohou být bez omezení používána v silničním provozu a také být nadále prodávána. Disponují náležitými schváleními," prohlásil Jan Klíma, mluvčí Porsche Česká republika, které zastupuje v tuzemsku značku Volkswagen.

Kupte si zpátky yetiho, nařídil soud

Společnost Safe Diesel je naopak přesvědčena, že má v rukou dost argumentů pro odškodnění. Například i eurokomisařka pro spravedlnost a spotřebitele Věra Jourová v minulosti uvedla, že Volkswagen porušil spotřebitelské zákony. A že využije „všech prostředků", aby Evropanům zajistila odškodnění.

Naději vidí Safe Diesel také v lednovém rozsudku soudu v německém Hildesheimu. Ten Volkswagenu - zatím nepravomocně - nařídil vykoupit v konkrétním případě jednoho majitele jeho vůz Škoda Yeti. S tím, že šlo ze strany Volkswagenu o jasné obcházení pravidel.

Na druhou stranu je však pravda, že  jiné soudy v Německu takové odškodnění už dříve nepřiznaly.

Doporučované