Článek
Nejvíce zasažena je v tomto směru gastronomie, kde změny čeká až 80 procent nájemců. Pozastavení expanze čeká čtvrtina maloobchodníků, 19 procent prodejců počítá se snížením nákladů na vybavení prodejních jednotek. Vyplývá to z průzkumu realitně-poradenské společnosti CBRE.
Uzavření obchodu nebo ukončení nájemní smlouvy zaznamenala čtyři procenta nájemců. Týkalo se to především gastronomie, módy, obuvi a doplňků. Na 75 procent obchodníků očekává návrat svého podnikání do kondice před krizí až v příštím roce. Zhruba stejné procento respondentů nechystá změny týkající se diverzifikace trhů nebo dodavatelského řetězce.
Průzkum společnosti CBRE
Uskutečnil se mezi 25. červnem a 24. červencem.
Zúčastnilo se ho 64 maloobchodních nájemců obchodních center v České republice.
Většinu tvořili prodejci módy, obuvi, doplňků či kosmetiky.
Obchodníci chtějí nyní investovat do kamenných prodejen, rozvoje on-line nástrojů a využití sociálních sítí. „U jednotek nad 500 metrů čtverečních… až 50 procent respondentů očekává nárůst podílu on-line prodeje,“ uvedla vedoucí výzkumu maloobchodního sektoru v CBRE Klára Bejblová. Největší nárůst předpokládají prodejci elektra, a to až 40 procent z nich. Digitální kanály za ideální doplnění kamenných prodejen považuje 70 procent prodejců. Internet jako hlavní prodejní kanál má 11 procent maloobchodníků.
Kvůli zamezení šíření koronaviru byla od 14. března do 10. května většina prodejen v obchodních centrech uzavřena.