Článek
Když sdružení firem, včetně Kazachů a Italů, vyhrálo zakázku na nejdelší modernizovaný úsek D1 mezi Prahou a Brnem, mnozí odborníci si ťukali na čelo. Stavbaři nabídli za čtrnáctikilometrový úsek na Vysočině cenu 1,75 miliardy korun, tedy 300 milionů pod předpokládanou částkou. „Splnili všechny zákonné normy, reference,” popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Ze zdánlivě výhodného obchodu pro investora se však stala noční můra. Podle zjištění Seznam Zpráv stavební firmy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem nedodrží plánovanou zimní pauzu. Na úseku mezi 104. a 90. kilometrem zůstanou až do šestnáctého prosince, o měsíc déle oproti plánu. „Je to termín, který neodpovídá smlouvě a neodpovídá schválenému, zasmluvněnému a podepsanému harmonogramu,” zlobí se silničáři.
Jenže to není jediný problém. Úsek na Vysočině není jen nejdelší modernizovaný, ale také nejvýše položený. Leží ve více než šesti set metrech nad mořem. Je velmi nepravděpodobné, že by tam do poloviny prosince nemrzlo a nesněžilo. Policie a silničáři proto připravili krizové plány. „V případě, že by se v nadcházejícím období stala nějaká větší dopravní nehoda, museli bychom nákladní vozidla nechat na dálničním tělese a osobní dopravu bychom odkláněli na komunikace v okolí,” sdělila krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.
Silničáři opatrně přiznávají, že jakékoli zhoršení počasí silně ovlivní provoz. „Musíme zajistit především bezpečnost řidičů za každou cenu. V okamžiku, kdy začne intenzivně chumelit, bude z režimu 2+2 jízdní pruhy režim jeden pruh v každém směru, ovšem jen dočasně,” sdělil Rýdl.
V praxi to znamená, že na dálnici pojede ve zhoršených podmínkách pomalou rychlostí sypač a za ním všechna ostatní auta. Lze čekat obří dopravní komplikace. Z těch mají obavy okolní obce. „Silnice nižších tříd v okolí tohoto úseku bývají velmi těžko sjízdné,” zdůraznila Čírtková.
Za sdružení italské Toto S.p.A. Costruzioni Generali, kazašské Sine Midas Stroy komunikuje třetí člen konsorcia, česká společnost Geosan. Podle informací Seznamu žádá konsorcium po investorovi, tedy ŘSD, dodatek ve smlouvě a přehodnocení termínů. Jinak celou stavbu zpozdí o rok. „V případě striktního dodržení předepsaných etap a postupu prací by se konečné dokončení díla posunulo o jeden rok. Tento posun dle našeho názoru není způsoben naší činností,” sdělila v e-mailu tisková mluvčí Geosanu Vlasta Končelová.
Silničáři se změnami zásadně nesouhlasí. „Řekněme si otevřeně – místo toho, aby se věnovali nezvládnuté liniové stavbě, tak začínají hledat v právní rovině chyby na straně investora. Stavbu často organizačně nezvládají, přestože máme technický dozor dennodenně na stavbě. Třeba na 104. kilometru už měl být dva týdny v provozu nový most. Stále není hotový,” řekl Rýdl.
Společnosti na stavbě pracují od března letošního roku. Podle informací Seznamu tam dělníci pracovali chaoticky a nedostatečně. „Na úseku máme v současné době 250 pracovníků,” napsala Končelová.
Ředitelství silnic a dálnic už minulý týden sdělilo Seznamu, že konsorciu vyměřuje penále. Mohou se za den vyšplhat až na několik milionů korun. „K dnešnímu dni jsme zaplatili pokutu ve výši 150 tisíc korun, a to za nedodržení času poskytnutého pro úplnou uzávěru při demolici dvou nadjezdů v dubnu 2018,” uvedla Končelová.
Silničáři mohou smlouvu o zakázce s konsorciem vypovědět, ale pokládají to za nejzazší možné řešení. „Výběr nového zhotovitele by zdržel celou modernizaci, trval by víc než rok. Chceme především přinutit současné stavbaře, aby dělali, co mají, a dodrželi termíny i částku,” dodal Rýdl.
Modernizace dálnice započala v roce 2013. Řidiči už jezdí po devadesáti kilometrech nové D1 mezi Prahou a Brnem. Kvůli průtahům ve stavebních řízeních a různým protestům ekologických aktivistů má být definitivně hotovo v roce 2021. Problémy u Humpolce však atakují i tento termín.