Článek
Garsonka o 35 metrech čtverečních. To jsou typické proporce bytu, který se vloni nejčastěji prodával v Brně. Jednopokojové byty v moravské metropoli představovaly v roce 2019 podle analýzy realitní společnosti Trikaya 40 procent trhu s byty.
Garsonky se ke všemu v Brně prodávaly vloni lépe než dvoupokojové byty. Důvod je přitom prozaický – lidé na větší byty nedokážou sehnat peníze.
„Prodeje loňského roku nám ukazují, že na velké byty už lidé s průměrnými příjmy kvůli rostoucím cenám a regulaci hypoték téměř nedosáhnou. Lidé se tedy uskromňují,“ popisuje Alexej Veselý, výkonný ředitel společnosti Trikaya.
Cena bytů v celé České republice vloni dále rostla, i když mírně. Například v Praze byty zdražily v souhrnu o 4,4 procenta. Průměrně tak vyšel byt na šest milionů korun. Na ceny v okolních krajích se můžete podívat v grafice:
Alarmující je i ukazatel, který sleduje, kolik průměrných ročních platů je potřeba k zaplacení bytu v jednotlivých městech. V Praze to bylo vloni více než 14 let. V Brně to vychází na téměř deset a půl roku.
Oproti tomu ve Vídni by průměrně člověk potřeboval šetřit svůj plat necelých devět let a v Berlíně méně než osm a půl roku. Na to upozorňuje pro změnu detailní analýza trhu s byty v loňském roce v České republice od tří významných developerů – Trigemy, Central Group, a Skansky.
Menší byty na trhu v Česku naprosto dominují. Jednopokojové a dvoupokojové byty představují 70 procent všech vloni prodaných. Na celorepublikové úrovni přitom stále vedou 2+kk (39,7 % trhu) před garsonkami (30,5 %). Takto vypadá poměr prodaných bytů v Praze:
Průměrná velikost prodané nové garsonky se za poslední tři roky navíc snížila o osm metrů čtverečních, a to ze 40 metrů na loňských 32,5 metru čtverečního.
Zájem o garsonky a malé byty je paradoxně i přesto, že cena za metr čtvereční je naopak největší. Například v Praze u jednopokojového bytu v posledním čtvrtletí přesáhla cena za metr 120 tisíc korun.
„Kupující nezajímá průměrná cena za metr čtvereční. Zajímá je cena za byt a pak si spočítají, na co mají a na co nemají,“ vysvětluje Marcel Soural, předseda představenstva Trigema.