Hlavní obsah

Průměrné stáří učebnic v Česku je devět let. Zmodernizovat výuku má rozšířená realita

Královéhradecký kraj jako první zavádí do svých škol interaktivní vzdělávací aplikaci, která má studenty do probírané látky víc vtáhnout.Video: Pavel Podešva, Seznam Zprávy

Unikátní vzdělávací aplikaci, která studentům umožní si bezpečně vyzkoušet nebezpečné chemické pokusy, pozorovat mikroskopem nejmenší buněčné organismy či simulovat funkce lidských orgánů, zavádí do svých škol jako první v republice Královéhradecký kraj. Corinth Classroom kraj pořídil za 10 milionů korun pro žáky 26 středních a 12 základních škol v regionu. První školou, na níž software instalovali, je obchodní akademie v Hradci Králové.

Článek

K informacím, které ještě před dvěma desítkami let děti získávaly z učebnic, pracovních sešitů a jednoduchých modelů a pokusů, se nyní dostanou jedním kliknutím. Software nabízí přes 1 500 materiálů pro výuku ve formě 3D modelů, animací a simulací v oblasti přírodovědného vzdělávání. „Corinth zvládá hluboké zoomy, umí nasimulovat chemické reakce s látkami, s nimiž se student nedostane do kontaktu, a mnoho dalšího. Žák se dostane do prostředí, kam by se jinak nedostal. Výuka se stane bližší moderní době, intuitivnější a především atraktivnější,“ uvedla náměstkyně hejtmana pro oblast školství Martina Berdychová (Východočeši).

Projekt Corinth si neklade za cíl nahradit učebnice, ale doplnit výuku a rozšířit její možnosti. „Průměrné stáří učebnic na školách je devět let. To je hrozné. Tento program je však nechce nahradit, nýbrž umožnit snazší inovaci materiálů. Rovněž do budoucna nabízí nepřeberné množství možností. Dovedu si představit, že v Corinthu půjde nasimulovat infarkt či ucpání cév, což jsou věci, k nimž se normálně dostanete až jako lékař,“ řekl zmocněnec MŠMT pro digitální vzdělávání Ivan Pilný (ANO).

Podle Pilného je většina současného českého školství ve fázi takzvaného ekonomického vzdělávání, kdy se obsah učiva přenese z učitele na žáka, který se jej pak zbaví u zkoušky a zapomene. „Tento projekt učiteli umožní posunout barvitost výuky. Udělat ji zábavnou a tím i přijatelnou a více zapamatovatelnou,“ dodal. Projekt vznikl ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy a aplikace se řídí platnými učebními osnovami. „Jeho přínos tkví v tom, že bude přispívat k větší názornosti. V učebnicích chybí třetí rozměr, ten aplikace přináší,“ sdělila spoluautorka projektu z Univerzity Karlovy Milada Teplá.

Královéhradecký kraj je prvním v České republice, který tento program plošně nainstaluje, školy chce postupně vybavovat do jarních měsíců roku 2019. Gymnázia a přírodovědně zaměřené střední školy dostanou po dvou učebnách. Menší střední školy nebo ty, kde se výuka přírodovědných předmětů koná v menšině oborů, získají po jedné. Nabídku dostaly i základní školy, jejichž žáci se účastnili vyšších kol olympiád v přírodovědných předmětech, a rovněž ty, ve kterých působí aktivní pedagogové. „V základních školách předpokládáme vznik středisek, jež budou dle zájmu využívána i jinými školami nebo vzdělávacími zařízeními,“ dodala náměstkyně Berdychová.

Vybavení 28 škol 60 učebnami softwarem Corinth stálo deset milionů korun a kraj je uhradil z dotace, kterou získal na podporu digitální gramotnosti a vzdělávání. „Digitální technologie mění způsob výuky, umožňují větší zapojení žáků, učení z domova či celoživotní vzdělávání. Význam digitálních technologií ve vzdělávání do budoucna ještě víc vzroste. Byli bychom rádi, kdyby se v příštích letech tento typ učeben rozšířil na stovky českých škol,“ podtrhl Pilný. Licence aplikace je doživotní, aktualizace nikoli. Ty má Královéhradecký kraj předplacené na pět let dopředu.

Software Corinth bude ovládat učitel z tabletu a promítat na televizní obrazovku. Program obsahuje tematické knihovny: biologie člověka, zvířat a rostlin, geologie, paleontologie, chemie, fyzika, geometrie a kultura. Součástí dodávky je tabulový systém, který může překrývat televizní obrazovku nebo ji doplňovat pro poznámky učitele či žáků. „Výuku to určitě zpestří. Co se týče biologie, ty modely jsou skutečně pěkně udělané. Můžeme si je přiblížit a podívat se, jak co vypadá zevnitř. To s učebnicí dělat nejde,“ okomentovala studentka hradecké obchodní akademie Adéla Jiráňová.

Doporučované