Článek
Automobilce Škoda Auto klesl v loňském roce provozní zisk o 54,4 procenta na 765 milionů eur (20 miliard korun). K poklesu přispěl nižší objem prodeje kvůli pandemii nemoci covid-19, vývoj směnných kurzů a mimořádné výdaje spojené s emisemi. Tyto negativní dopady částečně zmírnila optimalizace nákladů. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen.
Tržby mladoboleslavské automobilky klesly o 13,8 procenta na 17,1 miliardy eur (447,8 miliardy Kč). Svým zákazníkům po celém světě dodala Škoda loni 1 004 800 vozů, o 19,1 procenta méně než v roce 2019. Největší zájem byl o modely Scala, Kamiq a Octavia Combi. Výroba se loni snížila o 24,3 procenta na 941 milionů vozů.
Škoda loni podle partnera poradenské firmy EY Petra Knapa ukázala solidní odolnost vůči bezprecedentní krizi. „Kvůli uzávěrám prodejen i výroby se její klíčový trh v EU propadl skoro o čtvrtinu, ale Škoda klesla jen o 15 procent. Proto se jí dařilo vykázat stále zajímavý provozní zisk, ačkoliv řada jiných automobilek bojovala o to, aby se nepropadla do ztráty,“ řekl Knap.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, v Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.
Volkswagen má vysoké cíle
Německý automobilový koncern Volkswagen očekává, že v nadcházejících letech zlepší hospodaření, díky nižším nákladům počítá s růstem ziskové marže. V letošním roce také plánuje více než zdvojnásobit odbyt elektromobilů, a to na jeden milion. Uvedl to v úterý generální ředitel Herbert Diess. Skupina zveřejnila výroční zprávu za loňský rok s podrobnými výsledky hospodaření.
Volkswagen v únoru oznámil, že provozní zisk se mu loni bez zahrnutí mimořádných položek propadl o 45 procent na 10,6 miliardy eur (278 miliard Kč).
Cílem Volkswagenu je zvýšit provozní marži po roce 2021 na sedm až osm procent. Neupřesnil však ve kterém roce. Provozní marže, což je podíl provozního zisku na tržbách, se má letos podle plánů automobilky pohybovat v rozmezí pět až 6,5 procenta. Loni činila 4,8 procenta.
Do roku 2023 chce Volkswagen snížit fixní náklady o dvě miliardy eur, což by bylo o pět procent. Náklady na materiál se ve stejné době mají snížit o sedm procent.
Volkswagen zatím odmítl zveřejnit pevné datum ukončení výroby aut se spalovacím motorem. Podle médií to zdůvodnil regionálně odlišnými podmínkami.